Liikunta- ja urheilurippileirien kehittäminen Liikuntakeskus Pajulahdessa. : Urheilurippileirien blueprinting.
Nurminen, Tuomo (2012)
Nurminen, Tuomo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110915074
Tiivistelmä
Vuonna 2011 rippikoulun kävi noin 83 prosenttia 15-vuotiaista, joista noin 90 prosent-tia suoritti koulun rippileirinä. Liikuntakeskus Pajulahdessa oli kesällä 2012 vain kaksi rippileiriä. Tämän työn tavoitteena oli tuottaa blueprinting eli prosessikaavio auttamaan rippileirien määrän kasvattamisessa. Rippileirien teemat Pajulahdessa oli rajattu yhteen liikuntarippileiriin ja yhteen urheilurippileiriin, joka oli tennisrippileiri.
Työssä ensiksi kartoitettiin uskon, liikunnan ja urheilun yhteensopivuutta ja sitä mitä evankelis-luterilainen rippileiri yleisesti piti sisällään ja miten se käytännössä eteni vuonna 2012. Liikuntarippileireistä löytyi vähän aikaisempaa tutkittua tietoa, mutta ta-vallisista rippileireistä löytyi jo jonkin verran.
Työn tavoitteena oli tehdä suunnitelma, joka sisälsi sekä blueprintingin että tuotekortit malliohjelmineen. Blueprinting on kuvallinen mallinnus, josta oli helppo havaita palve-luketjun etenemisen ja sen eri vaiheet. Kehittämistyön menetelmäksi valittiin havain-nointi eri työmuodoin. Työmenetelmien arviointiin valittiin realistinen evaluointi.
Rippileirejä havainnoitiin päiväkirjamuistiolla, keskusteluilla ja pienillä kyselyillä. Ha-vaintoja kerättiin myös seuraamalla opetusta. Antoisimmiksi tilanteiksi tulivat keskuste-lut, joista tietoa saatiin luottamuksellisesti ja kriittisesti kahden kesken tai pienissä ryh-missä. Realistisella evaluoinnilla saatiin sykleittäin kehitettyä olemassa olevaa tuotetta valmiimmaksi.
Loppujen lopuksi realistisen evaluoinnin avulla hankittu tieto saatiin mallinnettua blue-printingiksi, josta ilmenee sekä graafisesti että muutamin sanoin koko ketju tuotteen alkumarkkinoinnista toteutuksen kautta loppumarkkinointiin. Blueprintingin lisäksi Pajulahti sai muutamia sivutuotteita, kuten tuotekortit ja malliohjelmat rippileireille se-kä visiot toiminnan kehittämiselle sekä määrällisesti että laadullisesti.
Työssä ensiksi kartoitettiin uskon, liikunnan ja urheilun yhteensopivuutta ja sitä mitä evankelis-luterilainen rippileiri yleisesti piti sisällään ja miten se käytännössä eteni vuonna 2012. Liikuntarippileireistä löytyi vähän aikaisempaa tutkittua tietoa, mutta ta-vallisista rippileireistä löytyi jo jonkin verran.
Työn tavoitteena oli tehdä suunnitelma, joka sisälsi sekä blueprintingin että tuotekortit malliohjelmineen. Blueprinting on kuvallinen mallinnus, josta oli helppo havaita palve-luketjun etenemisen ja sen eri vaiheet. Kehittämistyön menetelmäksi valittiin havain-nointi eri työmuodoin. Työmenetelmien arviointiin valittiin realistinen evaluointi.
Rippileirejä havainnoitiin päiväkirjamuistiolla, keskusteluilla ja pienillä kyselyillä. Ha-vaintoja kerättiin myös seuraamalla opetusta. Antoisimmiksi tilanteiksi tulivat keskuste-lut, joista tietoa saatiin luottamuksellisesti ja kriittisesti kahden kesken tai pienissä ryh-missä. Realistisella evaluoinnilla saatiin sykleittäin kehitettyä olemassa olevaa tuotetta valmiimmaksi.
Loppujen lopuksi realistisen evaluoinnin avulla hankittu tieto saatiin mallinnettua blue-printingiksi, josta ilmenee sekä graafisesti että muutamin sanoin koko ketju tuotteen alkumarkkinoinnista toteutuksen kautta loppumarkkinointiin. Blueprintingin lisäksi Pajulahti sai muutamia sivutuotteita, kuten tuotekortit ja malliohjelmat rippileireille se-kä visiot toiminnan kehittämiselle sekä määrällisesti että laadullisesti.