Jälkihuoltonuorten asumispalvelut ja digitalisaation hyödyntäminen
Malaníková, Nikola; Hagelberg, Marko (2021)
Malaníková, Nikola
Hagelberg, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153337
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitettiin miten Aspa Palveluissa jälkihuollon asumispalveluita toteutetaan, sekä miten asumispalveluissa hyödynnetään digitalisaatiota. Tavoitteena oli kuvata Aspan työntekijöiden näkemyksiä siitä, minkälaista palvelua jälkihuoltonuoret Aspa Palveluissa saavat ja minkälaisia digitaalisia palveluita asiakkaiden kanssa käytetään. Selvitimme myös työntekijöiden kehittämisehdotuksia digitalisaation hyödyntämiseen.
Tutkimuksen varten haastattelimme seitsemää työntekijää viidestä Aspa yksiköstä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyö tehtiin työelämäyhteistyössä Aspa Palvelut Oy:n kanssa.
Tutkimuksen päätuloksena nousi esiin, että työntekijät tarjoavat jälkihuoltonuorille Aspa Palveluiden asumispalveluissa kokonaisvaltaista sekä laadukasta palvelua ja työntekijät kohtaavat jälkihuoltonuoria ammattitaitoisesti. Tarkemmin sanoen, haastateltavat pitävät erittäin tärkeänä luottamuksellisen asiakassuhteen luomista, joustavan ja yksilöllisen palvelun tarjoamista, sekä verkostoyhteistyötä. Tärkeänä pidettiin myös asiakkaan kuuntelemista ja kunnioittamista, henkisen tuen tarjoamista sekä rinnalla kulkemista. Oleellisena palvelussa on asiakkaan osallistuminen omaan elämään vaikuttaviin asioihin ja palvelun kehittämiseen.
Tutkimuksessa tuli esiin myös, että digitalisaatiota hyödynnetään jälkihuoltonuorten kanssa jonkin verran. Työntekijöiden mielestä digitalisaatio lisää asiakkaan toimijuutta, tietoisuutta, sekä tarjoaa uudenlaisen työntekijän tuen asiakkaalle. Kehittämisehdotuksena haastatteluissa tuli esiin, että Aspa Palveluiden kannattaisi tarkastella minkälaisia digitaalisia sovelluksia voisi asumispalvelutyössä hyödyntää. Lisäksi asumispalvelutyössä olisi tarvetta tietoturvalliselle sovellukselle yhteydenpitovälineenä, jossa voisi lähettää tietoturvallisesti tietoa työntekijän ja asiakkaan välillä. In this research thesis it was investigated how aftercare housing services are implemented in Aspa Services, and how digitalisation is utilized in housing services. The aim was to describe the employee's views on, what kind of service young people in Aspa aftercare housing services receive and what digital services are used. We also examined employees’ development proposals for the utilization of digitalization.
For the study, seven employees from five Aspa units were interviewed, and a semi-structured interview was used as the method. The thesis was done in co-operation with Aspa Services.
The main result of the study was that employees provide a comprehensive, high-quality service to young people in aftercare and employees encounter young people professionally. More specifically, the interviewees attach great importance to building a confidential customer relationship, providing a flexible and personalized service, and networking. It is also considered important to listen to and respect the customer, to provide mental support, to walk alongside, as well as to involve the customer in matters that affect one's own life and in the development of the service.
The study also found that digitalisation is in Aspa aftercare housing services used to some extent. According to employees, digitalization increases the customer's agency, awareness, and offers a new kind of employee support to the customer. As a development proposal, the interviews revealed that Aspa Services should look at what kinds of digital applications could be utilized in housing services and that there would be a need for a secure application as a means of communication where information could be sent securely between an employee and a customer.
Tutkimuksen varten haastattelimme seitsemää työntekijää viidestä Aspa yksiköstä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Opinnäytetyö tehtiin työelämäyhteistyössä Aspa Palvelut Oy:n kanssa.
Tutkimuksen päätuloksena nousi esiin, että työntekijät tarjoavat jälkihuoltonuorille Aspa Palveluiden asumispalveluissa kokonaisvaltaista sekä laadukasta palvelua ja työntekijät kohtaavat jälkihuoltonuoria ammattitaitoisesti. Tarkemmin sanoen, haastateltavat pitävät erittäin tärkeänä luottamuksellisen asiakassuhteen luomista, joustavan ja yksilöllisen palvelun tarjoamista, sekä verkostoyhteistyötä. Tärkeänä pidettiin myös asiakkaan kuuntelemista ja kunnioittamista, henkisen tuen tarjoamista sekä rinnalla kulkemista. Oleellisena palvelussa on asiakkaan osallistuminen omaan elämään vaikuttaviin asioihin ja palvelun kehittämiseen.
Tutkimuksessa tuli esiin myös, että digitalisaatiota hyödynnetään jälkihuoltonuorten kanssa jonkin verran. Työntekijöiden mielestä digitalisaatio lisää asiakkaan toimijuutta, tietoisuutta, sekä tarjoaa uudenlaisen työntekijän tuen asiakkaalle. Kehittämisehdotuksena haastatteluissa tuli esiin, että Aspa Palveluiden kannattaisi tarkastella minkälaisia digitaalisia sovelluksia voisi asumispalvelutyössä hyödyntää. Lisäksi asumispalvelutyössä olisi tarvetta tietoturvalliselle sovellukselle yhteydenpitovälineenä, jossa voisi lähettää tietoturvallisesti tietoa työntekijän ja asiakkaan välillä.
For the study, seven employees from five Aspa units were interviewed, and a semi-structured interview was used as the method. The thesis was done in co-operation with Aspa Services.
The main result of the study was that employees provide a comprehensive, high-quality service to young people in aftercare and employees encounter young people professionally. More specifically, the interviewees attach great importance to building a confidential customer relationship, providing a flexible and personalized service, and networking. It is also considered important to listen to and respect the customer, to provide mental support, to walk alongside, as well as to involve the customer in matters that affect one's own life and in the development of the service.
The study also found that digitalisation is in Aspa aftercare housing services used to some extent. According to employees, digitalization increases the customer's agency, awareness, and offers a new kind of employee support to the customer. As a development proposal, the interviews revealed that Aspa Services should look at what kinds of digital applications could be utilized in housing services and that there would be a need for a secure application as a means of communication where information could be sent securely between an employee and a customer.