"Näköalapaikka koko ihmisen elämään" : Videomateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille ja alalle aikoville
Forss, Carolina; Käyhkö, Elisa (2021)
Forss, Carolina
Käyhkö, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä videomateriaali sairaanhoitajan koulutuksesta, osaamistarpeista ja työtehtävistä sairaanhoitajaopiskelijoille ja alalle aikoville. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden ja alalle aikovien tietoutta sairaanhoitajan koulutuksesta, työstä ja erilaisista uramahdollisuuksista. Toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, jonka käyttöön videomateriaali tuotettiin.
Opinnäytetyössä kuljettiin tuotekehitysprosessin rakenteen mukaisesti, mihin kuului ongelman ja kehitystarpeen tunnistaminen sekä ideointi-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaiheet. Ideointivaiheessa pohdittiin opinnäytetyön sisältöä ja toteutustapoja yhdessä toimeksiantajan kanssa. Luonnosteluvaiheessa rajasimme ja kokosimme teoriaviitekehystä sekä suunnittelimme toteutustavan videomateriaaliin. Kehittelyvaiheessa toteutettiin haastattelut ja kuvaukset luonnosteluvaiheen mukaisesti teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen sekä videon laatukriteerit huomioiden. Viimeistelyvaiheessa teimme kyselyn sairaanhoitajaopiskelijoille, jossa selvitimme videoiden hyödyllisyyttä kohderyhmämme tarpeita vastaavaksi.
Tulosten mukaan Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen (2015) laatimat sairaanhoitajan osaamisvaatimukset, työnkuvaukset ja koulutuksen rakenne kulkevat rinnakkain Itä-Savon sairaanhoitopiirin sairaanhoitajien (n=4) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opettajien (n=3) haastattelujen perusteella. Sairaanhoitajan työssä erikoissairaanhoidossa korostuvat kliinisen hoitotyön osaaminen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, vuorovaikutustaidot, potilaslähtöisen hoitotyön osaaminen, tieto- ja viestintäteknologian osaaminen ja ohjausosaaminen. Sairaanhoitajaopiskelijoiden (n=15) testaamana ja arvioimana videomateriaalin asiasisältö koettiin Webropol-kyselyn perusteella hyödylliseksi. Kyselyn vastaukset analysoitiin Likert-asteikon avulla. Kokonaiskeskiarvon tulos oli 3,42 (arviointiasteikolla 1–4).
Jatkokehitysideana opinnäytetyötä voi laajentaa sairaanhoitajan muille toimialueille esimerkiksi perusterveydenhuoltoon, yhdistyksiin, yrityksiin tai kolmanteen sektoriin.
Opinnäytetyössä kuljettiin tuotekehitysprosessin rakenteen mukaisesti, mihin kuului ongelman ja kehitystarpeen tunnistaminen sekä ideointi-, luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaiheet. Ideointivaiheessa pohdittiin opinnäytetyön sisältöä ja toteutustapoja yhdessä toimeksiantajan kanssa. Luonnosteluvaiheessa rajasimme ja kokosimme teoriaviitekehystä sekä suunnittelimme toteutustavan videomateriaaliin. Kehittelyvaiheessa toteutettiin haastattelut ja kuvaukset luonnosteluvaiheen mukaisesti teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen sekä videon laatukriteerit huomioiden. Viimeistelyvaiheessa teimme kyselyn sairaanhoitajaopiskelijoille, jossa selvitimme videoiden hyödyllisyyttä kohderyhmämme tarpeita vastaavaksi.
Tulosten mukaan Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen (2015) laatimat sairaanhoitajan osaamisvaatimukset, työnkuvaukset ja koulutuksen rakenne kulkevat rinnakkain Itä-Savon sairaanhoitopiirin sairaanhoitajien (n=4) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opettajien (n=3) haastattelujen perusteella. Sairaanhoitajan työssä erikoissairaanhoidossa korostuvat kliinisen hoitotyön osaaminen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, vuorovaikutustaidot, potilaslähtöisen hoitotyön osaaminen, tieto- ja viestintäteknologian osaaminen ja ohjausosaaminen. Sairaanhoitajaopiskelijoiden (n=15) testaamana ja arvioimana videomateriaalin asiasisältö koettiin Webropol-kyselyn perusteella hyödylliseksi. Kyselyn vastaukset analysoitiin Likert-asteikon avulla. Kokonaiskeskiarvon tulos oli 3,42 (arviointiasteikolla 1–4).
Jatkokehitysideana opinnäytetyötä voi laajentaa sairaanhoitajan muille toimialueille esimerkiksi perusterveydenhuoltoon, yhdistyksiin, yrityksiin tai kolmanteen sektoriin.