TIVA-anestesiaan tarvittava laitteisto ja lääkehoito : oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Nenonen, Carita (2021)
Nenonen, Carita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103083040
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena on lisätä perioperatiivista hoitotyötä opiskelevien sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa ja osaamista TIVA-anestesian valmistelusta ja lääkehoidosta. Kehittämistyön tuotos on PowerPoint-oppimateriaali, jota sairaanhoitajaopiskelijat voivat hyödyntää opiskelussaan. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk).
Oppimateriaali toteutettiin PowerPoint-diaesityksenä, ja esitys koottiin sanallisesta ja kuvallisesta aineistosta. Esitystä varten kerättiin laaja tietopohja eri lähteistä ja, ulkoasu tehtiin huomioiden kohderyhmä sekä laaja teoriaosuus. PowerPoint-esitys haluttiin pitää helppolukuisena ja selkeänä, joten diaesitykseen koottiin tärkeimmät ja keskeisimmät asiat opinnäytetyöstä. Hyöty oppimateriaalista saadaan tietoon, kun sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät hyödyntämään sitä perioperatiivisen hoitotyön syventävällä opintojaksolla.
Jatkokehittämisehdotuksena olisi oppimateriaalin tuottaminen esimerkiksi videomateriaalina. Näin oppimateriaalista saataisiin vielä käytännönläheisempi, ja opiskelijat voisivat videomateriaalin avulla päästä kuvitteellisesti leikkaussaliin. Harjoittelu leikkaussalissa on vaativaa, ja teoriatiedon soveltaminen käytäntöön korostuu. Lisäksi Jatkokehittämisehdotuksena olisi PowerPoint-esitys myös muista yleisanestesiamuodoista. The purpose of the thesis was to produce study material for the nursing students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences (Xamk), concentrating on the equipment and pharmacotherapy used in TIVA anesthesia. The aim is to increase the knowledge and skills of nursing students, studying perioperative nursing, about the preparation and medication of TIVA anesthesia. The result of the development work is PowerPoint learning material, which is utilized by nursing students. The thesis was commissioned by Xamk, the South-Eastern Finland University of Applied Sciences.
The learning material was implemented as a PowerPoint slide show, and the presentation was compiled from verbal and visual material. For the presentation, an extensive knowledge base was gathered from various sources, and the layout was made considering the target group as well as the extensive theoretical part. The aim was to keep the PowerPoint presentation easy and clear, so the slideshow gathered the most important and central things from the thesis. The benefit of the study material becomes known when nursing students have access to it in the Advanced Course in Perioperative Nursing.
As for further development, one would suggest the production of learning material, for example as video format. This would make the learning material even more practical, and students would be able to use the material to enter the operating room imaginatively. Practice in the operating room is demanding, and the application of theoretical knowledge to practice is emphasized. As a further development proposal, a PowerPoint presentation about other forms of general anaesthesia could be produced.
Oppimateriaali toteutettiin PowerPoint-diaesityksenä, ja esitys koottiin sanallisesta ja kuvallisesta aineistosta. Esitystä varten kerättiin laaja tietopohja eri lähteistä ja, ulkoasu tehtiin huomioiden kohderyhmä sekä laaja teoriaosuus. PowerPoint-esitys haluttiin pitää helppolukuisena ja selkeänä, joten diaesitykseen koottiin tärkeimmät ja keskeisimmät asiat opinnäytetyöstä. Hyöty oppimateriaalista saadaan tietoon, kun sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät hyödyntämään sitä perioperatiivisen hoitotyön syventävällä opintojaksolla.
Jatkokehittämisehdotuksena olisi oppimateriaalin tuottaminen esimerkiksi videomateriaalina. Näin oppimateriaalista saataisiin vielä käytännönläheisempi, ja opiskelijat voisivat videomateriaalin avulla päästä kuvitteellisesti leikkaussaliin. Harjoittelu leikkaussalissa on vaativaa, ja teoriatiedon soveltaminen käytäntöön korostuu. Lisäksi Jatkokehittämisehdotuksena olisi PowerPoint-esitys myös muista yleisanestesiamuodoista.
The learning material was implemented as a PowerPoint slide show, and the presentation was compiled from verbal and visual material. For the presentation, an extensive knowledge base was gathered from various sources, and the layout was made considering the target group as well as the extensive theoretical part. The aim was to keep the PowerPoint presentation easy and clear, so the slideshow gathered the most important and central things from the thesis. The benefit of the study material becomes known when nursing students have access to it in the Advanced Course in Perioperative Nursing.
As for further development, one would suggest the production of learning material, for example as video format. This would make the learning material even more practical, and students would be able to use the material to enter the operating room imaginatively. Practice in the operating room is demanding, and the application of theoretical knowledge to practice is emphasized. As a further development proposal, a PowerPoint presentation about other forms of general anaesthesia could be produced.