Sairaanhoidonopiskelijoiden ohjattuun harjoitteluun vaikuttavat tekijät
Lemström, Oona (2020)
Lemström, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314041
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty kuivailevana kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena on kuvata tutkitun näytön perusteella ohjattuun harjoitteluun vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä on tarkoituksena kuvata aineistoista löydettyjen kokemuksien perusteella löytyneitä haasteita sekä edistäviksi koettuja tekijöitä. Tavoitteena oli kerätä tietoa ja luoda tulokset, joita voivat hyödyntää opiskelijat sekä opiskelijaohjaajat suorittaessaan ohjattua harjoittelua.
Tässä opinnäytetyössä selvitetyt tulokset sairaanhoidonopiskelijoiden ohjattuun vaikuttaneista tekijöistä on rajattu kolmeen ryhmään: Harjoittelujakson aikana huomioitavat sisäiset haasteet, harjoittelujakson aikana huomioitavat ulkoiset haasteet sekä harjoittelujaksoa edistäväksi koetut tekijät. Tulokset on kerätty yhdeksän aineiston avulla, joissa sekä opiskelijat että opiskelijaohjaajat kertovat omia kokemuksiaan ja näkemyksiään ohjattuun harjoitteluun vaikuttaneista tekijöistä.
Harjoittelujakson etenemiseen on koettu vaikuttavan todella monet tekijät niin ohjaajaan, opiskelijaan kuin opettajaan ja oppilaitokseen liittyen. Löydettyjen tulosten perusteella on luotu sisällönanalyysi, jonka avulla on kerätty keskeisimmät ja tärkeimmät aiheeseen liittyvät tulokset. Ohjattu harjoittelu koostuu harjoittelun alkaessa olevasta perehdytyksestä sekä harjoittelujaksoon tarvittavien tavoitteiden laatimisesta ja päättyy lopulta aina loppuarviointiin. Usein harjoittelujaksoon kuuluu myös väliarviointi, joka on suunnilleen puolessa välissä jaksoa. Ohjattuun harjoitteluun koettiin vaikuttavan hyvin paljon opiskelijan sekä ohjaajan välinen suhde sekä toimiva kommunikaatio kyky. Riittävän suhteen luomiseen vaikutti sen sijaan useat tekijät kuten esimerkiksi ohjaajan riittävä läsnäolo sekä kummankin osapuolen motivaatio harjoittelujaksoa kohtaan. Työyhteisön merkitys on noussut myös esille tutkimustuloksia tarkastellessa.
Tuloksista nousi laajasti esille monia tekijöitä niin opiskelijan kuin opiskelijaohjaajankin kokemuksien perusteella. Jotkin tulokset olivat ristiriidassa toistensa kanssa riippuen siitä, oliko kokemus opiskelija vai opiskelijaohjaajan kertoma. Tästä työstä on kuitenkin hyötyä kummallekin osapuolelle ohjattua harjoittelua varten.
Tässä opinnäytetyössä selvitetyt tulokset sairaanhoidonopiskelijoiden ohjattuun vaikuttaneista tekijöistä on rajattu kolmeen ryhmään: Harjoittelujakson aikana huomioitavat sisäiset haasteet, harjoittelujakson aikana huomioitavat ulkoiset haasteet sekä harjoittelujaksoa edistäväksi koetut tekijät. Tulokset on kerätty yhdeksän aineiston avulla, joissa sekä opiskelijat että opiskelijaohjaajat kertovat omia kokemuksiaan ja näkemyksiään ohjattuun harjoitteluun vaikuttaneista tekijöistä.
Harjoittelujakson etenemiseen on koettu vaikuttavan todella monet tekijät niin ohjaajaan, opiskelijaan kuin opettajaan ja oppilaitokseen liittyen. Löydettyjen tulosten perusteella on luotu sisällönanalyysi, jonka avulla on kerätty keskeisimmät ja tärkeimmät aiheeseen liittyvät tulokset. Ohjattu harjoittelu koostuu harjoittelun alkaessa olevasta perehdytyksestä sekä harjoittelujaksoon tarvittavien tavoitteiden laatimisesta ja päättyy lopulta aina loppuarviointiin. Usein harjoittelujaksoon kuuluu myös väliarviointi, joka on suunnilleen puolessa välissä jaksoa. Ohjattuun harjoitteluun koettiin vaikuttavan hyvin paljon opiskelijan sekä ohjaajan välinen suhde sekä toimiva kommunikaatio kyky. Riittävän suhteen luomiseen vaikutti sen sijaan useat tekijät kuten esimerkiksi ohjaajan riittävä läsnäolo sekä kummankin osapuolen motivaatio harjoittelujaksoa kohtaan. Työyhteisön merkitys on noussut myös esille tutkimustuloksia tarkastellessa.
Tuloksista nousi laajasti esille monia tekijöitä niin opiskelijan kuin opiskelijaohjaajankin kokemuksien perusteella. Jotkin tulokset olivat ristiriidassa toistensa kanssa riippuen siitä, oliko kokemus opiskelija vai opiskelijaohjaajan kertoma. Tästä työstä on kuitenkin hyötyä kummallekin osapuolelle ohjattua harjoittelua varten.