Suuren rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta vähähiilisyyden arviointimenetelmää noudattaen
Leino, Elisa (2021)
Leino, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314074
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osakeyhtiö Lamit.fi: n toimeksiantona ja sen tavoitteena oli puurakenteisen paikoitushallin elinkaaren aikainen päästöselvitys vähähiilisyyden arviointimenetelmää- ja työkalua käyttäen. Päästöselvitykseen kuuluu hiilijalanjälki, jolla kuvataan arviointikohteen elinkaaren aikana tuottamia kokonaispäästöjä sekä hiilikädenjälki, jota käytetään päästövähennyspotentiaalin ilmaisemiseen. Helsingin ja Vantaan yhteishankkeen tavoitteena oli Suomen viranomaisvaatimukset täyttävän puurakenteisen pysäköintilaitoksen kehittäminen.
Työssä perehdyttiin Ympäristöministeriön julkaisemaan Euroopan Komission Level(s) ja EN-standardeihin pohjautuvaan vähähiilisyyden arviointimenetelmään, joka on tarkoitettu uudisrakennusten ja laajamittaisten korjausten hiilijalanjäljen ja hiilikädenjäljen arviointiin. Työssä hyödynnettiin jo olemassa olevaa tutkimusaineistoa, jota sovellettiin uuteen kohteeseen. Opinnäytetyön tuloksina saatiin elinkaarilaskenta konkreettiselle kohteelle, vertailut betoni- ja puurakenteiden välillä sekä tietoa ja huomioita laskennan toimintaperiaatteista.
Puu on uusiutuva raaka-aine, joka kasvaessaan myös sitoo hiilidioksidia, joten puurakentamisen lisääminen edistää osaltaan vähähiilisyyttä. Puurakenteisen paikoitushallin hiilikädenjälki huomattavasti hiilijalanjälkeä suurempi ja tällöin se kompensoi kokonaispäästöjä. Suurin osa paikoitushallin hiilijalanjäljestä syntyy ennen käyttöä, ja tulokset puu- ja betoniratkaisujen vertailussa puhuivat puurakentamisen puolesta. Arvioinnilla on tärkeä merkitys Suomen ollessa sitoutunut merkittäviin kasvihuonepäästövähennyksiin ja se tulee kehittymään tulevaisuudessa.
Työssä perehdyttiin Ympäristöministeriön julkaisemaan Euroopan Komission Level(s) ja EN-standardeihin pohjautuvaan vähähiilisyyden arviointimenetelmään, joka on tarkoitettu uudisrakennusten ja laajamittaisten korjausten hiilijalanjäljen ja hiilikädenjäljen arviointiin. Työssä hyödynnettiin jo olemassa olevaa tutkimusaineistoa, jota sovellettiin uuteen kohteeseen. Opinnäytetyön tuloksina saatiin elinkaarilaskenta konkreettiselle kohteelle, vertailut betoni- ja puurakenteiden välillä sekä tietoa ja huomioita laskennan toimintaperiaatteista.
Puu on uusiutuva raaka-aine, joka kasvaessaan myös sitoo hiilidioksidia, joten puurakentamisen lisääminen edistää osaltaan vähähiilisyyttä. Puurakenteisen paikoitushallin hiilikädenjälki huomattavasti hiilijalanjälkeä suurempi ja tällöin se kompensoi kokonaispäästöjä. Suurin osa paikoitushallin hiilijalanjäljestä syntyy ennen käyttöä, ja tulokset puu- ja betoniratkaisujen vertailussa puhuivat puurakentamisen puolesta. Arvioinnilla on tärkeä merkitys Suomen ollessa sitoutunut merkittäviin kasvihuonepäästövähennyksiin ja se tulee kehittymään tulevaisuudessa.