Päivätoiminnan tärkeys asiakkaan näkökulmasta
Vieremä, Satu; Virtanen, Maija (2012)
Vieremä, Satu
Virtanen, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia päivätoiminnan tärkeyttä asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, millaisia vaikutuksia päivätoiminnalla on asiakkaan hy-vinvoinnin kannalta. Aineistoa hankittiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, päivä-toiminnasta ja tekemistämme haastatteluista.
Haastattelimme kuutta Validia-palvelujen Porin yksikön päivätoiminnan asiakasta tee-mahaastattelurungon avulla ja laadimme heidän vastauksistaan tutkimustulokset. Lisäksi pidimme viisi ohjauskertaa Validia-palvelujen Porin yksikön päivätoiminnassa, jotta näimme, miten päivätoiminta käytännössä toimii ja tutustuimme siellä käyviin ihmisiin. Ohjauskerrat palvelivat tutkimustamme paljon, sillä saimme sitä kautta luotua asiakkai-siin luottamusta sekä pääsimme havainnoimaan heidän työskentelyään päivätoiminnassa.
Idean tutkimukseemme saimme Validia-palvelujen Porin yksiköltä, sillä he kertoivat hyötyvänsä tällaisesta tutkimuksesta. Aiheesta ei ollut aiempia tutkimuksia, koska heidän päivätoimintansa on vielä niin uusi palvelu. Tutkimuksemme mahdollisti asiakkaan äänen kuulemisen.
Tutkimustuloksista saimme selville, että päivätoiminta on asiakkaille tärkeä arjen ryt-mittäjä ja asiakkaat kokevat päivätoiminnan tärkeäksi ja tarpeelliseksi palveluksi. Päivätoiminnasta koettiin saatavan paljon tärkeitä asioita hyvinvoinnin kannalta ja haastatellut henkilöt löysivät päivätoiminnasta sosiaalisia, fyysisiä ja psyykkisiä hyötyjä. Haasta-teltujen ihmisten mielestä päivätoiminnassa on mukava käydä he ovat ottaneet sen osaksi arkeaan.
Haastattelimme kuutta Validia-palvelujen Porin yksikön päivätoiminnan asiakasta tee-mahaastattelurungon avulla ja laadimme heidän vastauksistaan tutkimustulokset. Lisäksi pidimme viisi ohjauskertaa Validia-palvelujen Porin yksikön päivätoiminnassa, jotta näimme, miten päivätoiminta käytännössä toimii ja tutustuimme siellä käyviin ihmisiin. Ohjauskerrat palvelivat tutkimustamme paljon, sillä saimme sitä kautta luotua asiakkai-siin luottamusta sekä pääsimme havainnoimaan heidän työskentelyään päivätoiminnassa.
Idean tutkimukseemme saimme Validia-palvelujen Porin yksiköltä, sillä he kertoivat hyötyvänsä tällaisesta tutkimuksesta. Aiheesta ei ollut aiempia tutkimuksia, koska heidän päivätoimintansa on vielä niin uusi palvelu. Tutkimuksemme mahdollisti asiakkaan äänen kuulemisen.
Tutkimustuloksista saimme selville, että päivätoiminta on asiakkaille tärkeä arjen ryt-mittäjä ja asiakkaat kokevat päivätoiminnan tärkeäksi ja tarpeelliseksi palveluksi. Päivätoiminnasta koettiin saatavan paljon tärkeitä asioita hyvinvoinnin kannalta ja haastatellut henkilöt löysivät päivätoiminnasta sosiaalisia, fyysisiä ja psyykkisiä hyötyjä. Haasta-teltujen ihmisten mielestä päivätoiminnassa on mukava käydä he ovat ottaneet sen osaksi arkeaan.