Hyvän CrossFit-valmentajan ominaisuudet asiakkaiden näkökulmasta
Oinonen, Riina (2021)
Oinonen, Riina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä valmentajan ominaisuuksia CrossFit-tunneilla käyvät asiakkaat pitävät tärkeinä. Tarkoituksena oli myös selvittää, nouseeko valmentajan urheilu- ja lajiosaamiseen vai läsnäoloon ja asenteeseen liittyvät tekijät erityisesti esille, kun asiakkailta kysytään valmentajan eri ominaisuuksien tärkeydestä. Työn toimeksiantajana toimi CrossFit Hämeenlinna, joka on Hämeenlinnassa sijaitseva CrossFit-sali.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi, mitä on CrossFit ja miten CrossFit-harjoittelua toteutetaan käytännössä. Lisäksi esittelen hyvän valmennuksen käytänteitä yleisellä tasolla sekä CrossFit-valmennuksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja kyselytutkimus toteutettiin CrossFit Hämeenlinnan asiakkaille. Tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen: Miten tärkeänä asiakkaat pitävät valmentajan urheilu- ja lajiosaamista? Miten tärkeänä asiakkaat pitävät valmentajan positiivista läsnäoloa ja asennetta? Onko valmentajan urheilu- ja lajiosaamisella vai positiivisella läsnäololla ja asenteella suurempi merkitys asiakkaiden valmennus-kokemukseen CrossFit-tunnilla?
Tutkimustuloksista käy ilmi, että CrossFit-tuntivalmentajan urheilu- ja lajiosaamiseen kuuluvia ominaisuuksia pidetään hieman tärkeämpinä kuin läsnäoloon ja asenteeseen liittyviä ominaisuuksia. Erityisen tärkeänä pidetään sitä, että valmentaja tunnistaa virheelliset suoritustekniikat. Lisäksi hyvän valmentajan tulisi osata suorittaa liikkeet itse oikeaoppisesti sekä antaa selkeät suulliset ja visuaaliset ohjeet urheilijoille. Valmentajan läsnäoloon ja asenteeseen liittyvistä ominaisuuksista tärkein hyvän valmentajan piirre tämän tutkimuksen perusteella on valmentajan kyky luoda positiivinen treeniympäristö. Saatuja tutkimustuloksia hyväksikäyttäen opinnäytetyön toimeksiantaja sekä muut CrossFit-salit voivat kehittää omaa valmennustoimintaansa kiinnittämällä huomiota siihen, että salin valmentajat tuovat esille valmennuksessaan ominaisuuksia, jotka tämän tutkimuksen mukaan nousivat tärkeiksi hyvän valmentajan piirteiksi. The purpose of this thesis was to identify the positive characteristics of a good CrossFit coach by ex-amining the qualities considered most important by clients attending CrossFit classes. The aim was to investigate whether factors concerning the coach’s sport and CrossFit skills, or presence and attitude were more highlighted in responses regarding the significance of different qualities of a CrossFit coach. The thesis was commissioned by CrossFit Hämeenlinna which is a CrossFit gym in Hämeenlinna.
The theoretical part of the thesis defines CrossFit and how CrossFit training is implemented in practice. Good coaching practices generally and from a CrossFit coaching perspective are also presented. This thesis was executed using quantitative research and a survey was conducted among the customers of CrossFit Hämeenlinna. The survey sought answers to three main questions: How important do the customers consider the coach’s sport and CrossFit competencies? How important do the customers consider the coach’s positive presence and attitude? Do the coach’s sport and CrossFit skills, or a positive presence and attitude play a more significant role in the clients’ coaching experience at Cross-Fit?
The results of this research indicate that the qualities of a CrossFit coach related to sports and CrossFit skills are considered slightly more important than those related to presence and attitude. A particularly important competence seemed to be the ability to identify incorrect techniques when performing CrossFit exercises. In addition, the coach’s ability to perform movements correctly and to provide clear verbal and visual instructions were considered important. Regarding the characteristics of presence and attitude, the most important feature of a good coach based on this study was the coach’s ability to create a positive training environment. These results can be used by the client of the thesis and other CrossFit gyms to develop their CrossFit classes by ensuring that their instructors emphasize and utilize the characteristics that customers consider to be important according to this study.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi, mitä on CrossFit ja miten CrossFit-harjoittelua toteutetaan käytännössä. Lisäksi esittelen hyvän valmennuksen käytänteitä yleisellä tasolla sekä CrossFit-valmennuksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja kyselytutkimus toteutettiin CrossFit Hämeenlinnan asiakkaille. Tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kolmeen kysymykseen: Miten tärkeänä asiakkaat pitävät valmentajan urheilu- ja lajiosaamista? Miten tärkeänä asiakkaat pitävät valmentajan positiivista läsnäoloa ja asennetta? Onko valmentajan urheilu- ja lajiosaamisella vai positiivisella läsnäololla ja asenteella suurempi merkitys asiakkaiden valmennus-kokemukseen CrossFit-tunnilla?
Tutkimustuloksista käy ilmi, että CrossFit-tuntivalmentajan urheilu- ja lajiosaamiseen kuuluvia ominaisuuksia pidetään hieman tärkeämpinä kuin läsnäoloon ja asenteeseen liittyviä ominaisuuksia. Erityisen tärkeänä pidetään sitä, että valmentaja tunnistaa virheelliset suoritustekniikat. Lisäksi hyvän valmentajan tulisi osata suorittaa liikkeet itse oikeaoppisesti sekä antaa selkeät suulliset ja visuaaliset ohjeet urheilijoille. Valmentajan läsnäoloon ja asenteeseen liittyvistä ominaisuuksista tärkein hyvän valmentajan piirre tämän tutkimuksen perusteella on valmentajan kyky luoda positiivinen treeniympäristö. Saatuja tutkimustuloksia hyväksikäyttäen opinnäytetyön toimeksiantaja sekä muut CrossFit-salit voivat kehittää omaa valmennustoimintaansa kiinnittämällä huomiota siihen, että salin valmentajat tuovat esille valmennuksessaan ominaisuuksia, jotka tämän tutkimuksen mukaan nousivat tärkeiksi hyvän valmentajan piirteiksi.
The theoretical part of the thesis defines CrossFit and how CrossFit training is implemented in practice. Good coaching practices generally and from a CrossFit coaching perspective are also presented. This thesis was executed using quantitative research and a survey was conducted among the customers of CrossFit Hämeenlinna. The survey sought answers to three main questions: How important do the customers consider the coach’s sport and CrossFit competencies? How important do the customers consider the coach’s positive presence and attitude? Do the coach’s sport and CrossFit skills, or a positive presence and attitude play a more significant role in the clients’ coaching experience at Cross-Fit?
The results of this research indicate that the qualities of a CrossFit coach related to sports and CrossFit skills are considered slightly more important than those related to presence and attitude. A particularly important competence seemed to be the ability to identify incorrect techniques when performing CrossFit exercises. In addition, the coach’s ability to perform movements correctly and to provide clear verbal and visual instructions were considered important. Regarding the characteristics of presence and attitude, the most important feature of a good coach based on this study was the coach’s ability to create a positive training environment. These results can be used by the client of the thesis and other CrossFit gyms to develop their CrossFit classes by ensuring that their instructors emphasize and utilize the characteristics that customers consider to be important according to this study.