dc.contributor.author | Rautiainen, Teija | |
dc.contributor.author | Rantakari, Niina | |
dc.date.accessioned | 2021-04-16T10:31:20Z | |
dc.date.available | 2021-04-16T10:31:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.isbn | 978-952-344-327-3 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/494508 | |
dc.description.abstract | Suomalainen sosiaalinen innovaatio, kouluruokailu, on iso osa suomalaista yhteiskuntaa. Onhan maksutonta kouluruokaa tarjottu jo yli 70 vuotta. Enää oppilaiden ei kuitenkaan tarvitse osallistua ruokatarvikkeiden kasvattamiseen tai keräämiseen kuten kouluruokailun alkutaipaleella 1940-luvulla. Oikeus maksuttomaan kouluateriaan on esi- ja peruskoululaisilla sekä lukion ja ammatillisen perusasteen opiskelijoilla eli noin 840 000 lapsella ja nuorella.
Kouluruokailulla on terveydellisiä, sosiaalisia ja kulttuurisia merkityksiä. Se on myös keino tukea oppilaiden jaksamista, terveyttä ja oppimista, vahvistaa ruokaosaamista sekä siirtää ruokakulttuuria. Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus ohjaa kouluruokailun järjestämistä. Kouluruokailu myös tukee opetussuunnitelman mukaisia opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita.
Ruokapalvelujen rooli lasten ja nuorten hyvän syömisen edistäjänä on merkittävä. Suomessa vuosittain valmistettavista noin 750 miljoonasta ateriasta 47 prosenttia tarjotaan julkisella sektorilla. Peruskoulujen ja lukioiden oppilaille valmistetaan vuoden mittaan reilut 124 miljoonaa ateriaa.
Kouluruokailua kehitetään aktiivisesti, jotta se täyttäisi sille asetetut tehtävät. Koulupäivän aikaiset välipalat ovat keino täydentää koululounasta ja parantaa oppilaiden jaksamista iltapäivän oppitunneilla. Välipalojen historia ulottuu vain pari vuosikymmentä taaksepäin, ja niiden järjestämisen tavoista on vain vähän tietoa. Tämä julkaisu kuvaa välipalan tarjoamisen käytäntöjä ja kokoaa yhteen tulevaisuuden kehittämisen tarpeita. Julkaisu on osa valtioneuvoston kanslian rahoittamaa Kattava koululounas ja välkyt välipalat -hanketta. Hanke toteutti valtakunnallisen tutkimuksen kouluaikaisen ruokailun nykytilanteesta ja välipalakäytäntöjen toteutustavoista ja kartoitti EU:n komission rahoittaman koulujakelujärjestelmän (kouluhedelmätuen) käyttöä ja käytön esteitä. Osana tutkimusta mallinnettiin kouluruokailun kustannusvaikutuksia kuntatalouteen tilanteessa, jossa kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttö ja välipalojen säännöllinen tarjoaminen olisi kouluissa nykyistä laajempaa. Hankkeen tuloksia voidaan käyttää hallitusohjelman mukaisen koulupäivän uudistamisprosessin ja kouluruoan kehittämisohjelman valmistelun tukena. Hankkeen toteuttajia olivat Itä-Suomen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Ammattikeittiöosaajat ry ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Välkyt välipalat yhdessä: Peruskoulussa tarjottavien välipalojen nykytila ja kehittämisen tarpeet -julkaisu on Kattava koululounas ja välkyt välipalat -hankkeen osajulkaisu, joka kokoaa yhteen koulujen välipalan tarjoamisen nykyisiä käytäntöjä ja tulevaisuuden kehittämisen tarpeita. Vaikka koulupäivän aikaiset välipalat ovat keino täydentää koululounasta ja parantaa oppilaiden jaksamista iltapäivän oppitunneilla, on välipalatarjonnasta vain vähän koottua tietoa. Julkaisu on suunnattu kouluruokailussa toimiville ruokapalvelualan ammattilaisille ja se sopii myös koulujen opetushenkilöstölle sekä koulutusta kehittäville virkamiehille kehittämisen työkaluksi.
Julkaisun alussa kuvataan välipalatarjonnan nykytilaa ja nostetaan esiin oppilaiden toiveita tulevaisuuden välipalojen suhteen. Sen jälkeen käydään läpi välipalakäytäntöjen tunnistettujakehittämistarpeita. Julkaisun tulokset perustuvat asiantuntijahaastatteluihin, työpajoihin, oppilastehtäviin ja kirjallisuuteen. Ruokapalvelujen edustajat, koulujen opetushenkilökunta ja iltapäivätoiminnan ohjaajat olivat aktiivisesti mukana työpajoissa ja oppilastehtävän toteutuksessa. Keskeisiksi kehittämisteemoiksi nousivat asiakaskeskeinen suunnittelu, oppilaiden osallisuus ja kouluyhteisön yhteistyö ruokakasvatuksessa.
Ruokapalvelujen vahva ammattiosaaminen luo kehittämiselle hyvän pohjan. Kehittämishalun rinnalla työpajoissa välittyi tarve saada lisätietoa siitä, miten muualla toimitaan ja mitä hyviä keinoja on löydetty. Toivon, että julkaisu käytännön esimerkkeineen antaa uusia eväitä koulun välipalojen kehittämiseen ja yhdessä tekemiseen. Mukavia lukuhetkiä julkaisun parissa! | - |
dc.format.extent | 37 | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | - |
dc.relation.ispartofseries | Xamk Kehittää 144 | - |
dc.relation.haspart | Koulujen välipalojen järjestämisestä löytyy vähän tietoa | - |
dc.relation.haspart | Koulujen välipalatarjonnan nykytila | - |
dc.relation.haspart | Oppilaiden toiveet tulevaisuuden välipalojen suhteen | - |
dc.relation.haspart | Välipalan tunnistetut kehittämistarpeet | - |
dc.relation.haspart | Välipalaa on kehitettävä osana kouluruokailun kokonaisuutta | - |
dc.relation.haspart | Aineistona työpajat, haastattelut ja kirjallisuuskatsaus | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Välkyt välipalat yhdessä: peruskoulussa tarjottavien välipalojen nykytila ja kehittämisen tarpeet | - |
dc.type | publication | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-952-344-327-3 | - |
dc.type.version | fi=Publisher's version|sv=Publisher's version|en=Publisher's version| | - |
dc.contributor.organization | fi=Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu|sv=Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu|en=South-Eastern Finland University of Applied Sciences| | - |
dc.subject.yso | kouluruokailu | - |
dc.subject.yso | välipalat | - |
dc.subject.yso | kehittäminen | - |
dc.subject.yso | koulut | - |
dc.subject.yso | ruokailu | - |
dc.subject.yso | kouluruoka | - |
dc.subject.yso | laatu | - |
dc.subject.yso | ravitsemuskasvatus | - |
dc.subject.yso | ruokatottumukset | - |
dc.type.other | fi=Julkaisusarja|sv=Publikation|en=Publications| | - |
dc.type.other | Xamk Kehittää | |
dc.type.okm | fi=D5 Ammatillinen kirja|sv=D5 Yrkesinriktad bok|en=D5 Textbook, professional manual or guide| | - |
dc.relation.eissn | 2489-3102 | - |
dc.relation.issue | Xamk Kehittää 144 | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p8950|http://www.yso.fi/onto/yso/p8204|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p386|http://www.yso.fi/onto/yso/p14373|http://www.yso.fi/onto/yso/p26931|http://www.yso.fi/onto/yso/p5029|http://www.yso.fi/onto/yso/p7093|http://www.yso.fi/onto/yso/p6334|http://www.yso.fi/onto/yso/p5527 | fi |