Taloushallinnon asiantuntija yrityksen päätöksenteon tukena
Savolainen, Heini (2021)
Savolainen, Heini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205264
Tiivistelmä
Digitaalisuus, automatiikka ja tekoäly muuttavat taloushallinnon alaa ja suurin osa manuaalisesta työstä siirtyy tai on jo siirtynyt ohjelmistoille. Taloushallinnon työstä tulee konsultoivampaa ja rutiininomaisen kirjanpidon osuus työssä vähentyy. Muutos vaatii taloushallinnon ammattilaisilta uusia taitoja sekä sopeutumista uudenlaiseen liiketoimintaympäristöön. Työn aiheena oli tutkia, kuinka taloushallinnon asiantuntija voi antaa päätöksentekotukea asiakasyritykselle taloushallinnon näkökulmasta.
Tutkimuksen pääkysymykseen haettiin vastauksia neljästä eri teemasta. Tutkittiin, millaista analysointia taloushallinnon raportteihin liittyy, kuinka taloushallinnon ohjelmistoja voi hyödyntää raportoinnissa ja analysoinnissa sekä kuinka liiketoimintaympäristön tuntemus liittyy työhön. Lisäksi tutkittiin taloushallinnon asiantuntijan työhön liittyviä haasteita sekä vaadittavia taitoja.
Työn viitekehyksen ensimmäisessä kappaleessa perehdytään taloushallinnon tehtäviin ulkoisessa ja sisäisessä laskentatoimessa, sekä esitellään mitä digitaalinen taloushallinto tarkoittaa ja millaisia muutoksia se aiheuttaa taloushallinnon työnkuvaan. Viitekehyksen toisessa kappaleessa syvennytään asiakasyrityksen tilan analysointiin tunnuslukujen sekä liiketoimintaympäristön osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohderyhmä oli viisi KLT-tutkinnon suorittanutta taloushallinnon asiantuntijaa ja haastattelut toteutettiin alkuvuonna 2021. Haastattelut tapahtuivat videokeskustelun avulla ja kaikki haastattelut nauhoitettiin tarkempaa analysointia varten.
Tutkimustuloksissa todetaan, että kaikkein tärkeintä päätöksenteontuen antamisen kannalta on asiakasyrityksen perusteellinen tunteminen sekä hyvät vuorovaikutustaidot. Tuntemalla asiakasyrityksen liiketoimintaa ja ansaintalogiikkaa, on asiantuntijalla edellytykset tulkita sekä ymmärtää talouden raportteja ja niissä tapahtuvia muutoksia kokonaisvaltaisesti. Pelkästään taito ymmärtää tuloslaskelmaa ja tasetta sekä näiden yhteyttä toisiinsa ei kuitenkaan riitä. Toiseksi kriittiseksi taidoksi nousi vuorovaikutustaidot sekä kyky ymmärtää asiakasta ja asiakkaan tarpeita. Tämä ymmärrys sekä luottamuksellinen vuorovaikutus-suhde auttavat havaintojen kertomisessa asiakkaalle.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Greenstep Oy:lle. Greenstep Oy on moderni tilitoimisto, joka tarjoaa muun muassa taloushallinnon, HR-palveluiden ja yritysjohdon palveluita.
Tutkimuksen pääkysymykseen haettiin vastauksia neljästä eri teemasta. Tutkittiin, millaista analysointia taloushallinnon raportteihin liittyy, kuinka taloushallinnon ohjelmistoja voi hyödyntää raportoinnissa ja analysoinnissa sekä kuinka liiketoimintaympäristön tuntemus liittyy työhön. Lisäksi tutkittiin taloushallinnon asiantuntijan työhön liittyviä haasteita sekä vaadittavia taitoja.
Työn viitekehyksen ensimmäisessä kappaleessa perehdytään taloushallinnon tehtäviin ulkoisessa ja sisäisessä laskentatoimessa, sekä esitellään mitä digitaalinen taloushallinto tarkoittaa ja millaisia muutoksia se aiheuttaa taloushallinnon työnkuvaan. Viitekehyksen toisessa kappaleessa syvennytään asiakasyrityksen tilan analysointiin tunnuslukujen sekä liiketoimintaympäristön osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimuksen kohderyhmä oli viisi KLT-tutkinnon suorittanutta taloushallinnon asiantuntijaa ja haastattelut toteutettiin alkuvuonna 2021. Haastattelut tapahtuivat videokeskustelun avulla ja kaikki haastattelut nauhoitettiin tarkempaa analysointia varten.
Tutkimustuloksissa todetaan, että kaikkein tärkeintä päätöksenteontuen antamisen kannalta on asiakasyrityksen perusteellinen tunteminen sekä hyvät vuorovaikutustaidot. Tuntemalla asiakasyrityksen liiketoimintaa ja ansaintalogiikkaa, on asiantuntijalla edellytykset tulkita sekä ymmärtää talouden raportteja ja niissä tapahtuvia muutoksia kokonaisvaltaisesti. Pelkästään taito ymmärtää tuloslaskelmaa ja tasetta sekä näiden yhteyttä toisiinsa ei kuitenkaan riitä. Toiseksi kriittiseksi taidoksi nousi vuorovaikutustaidot sekä kyky ymmärtää asiakasta ja asiakkaan tarpeita. Tämä ymmärrys sekä luottamuksellinen vuorovaikutus-suhde auttavat havaintojen kertomisessa asiakkaalle.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Greenstep Oy:lle. Greenstep Oy on moderni tilitoimisto, joka tarjoaa muun muassa taloushallinnon, HR-palveluiden ja yritysjohdon palveluita.