TikTok osana levy-yhtiön markkinointia : Case: Sony Music Finland
Kahri, Katariina (2021)
Kahri, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215312
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttunut yhä tärkeämmäksi nyky-yhteiskunnassa ja uusin sovellusjätti TikTok on nousemassa perinteisten sosiaalisen median alustojen, kuten Facebookin, Instagramin ja Snapchatin rinnalle. Erityisen suosittu TikTok on nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa.
TikTok-sovelluksessa suuri merkitys on sisällön ympärillä olevalla audiolla eli ääniraidalla, joka on useasti musiikkia. Käytännössä koko alustalle luotava sisältö rakentuu musiikin tai muun audion ympärille, mikä tekee siitä erittäin ideaalin markkinointialustan levy-yhtiöille. Jatkuvan ruutuajan kasvaminen on johtanut myös siihen, että sosiaalinen media on noussut entistä suurempaan arvoon markkinoinnissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan TikTokin markkinointimahdollisuuksia levy-yhtiöille ja sitä, minkälainen sisältö sovelluksessa toimii. Teorialuvuissa käsitellään sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median markkinointia ja myöhemmin perehdytään TikTokiin ja siihen, kuinka se toimii. Tutkimuksen aineisto koostuu TikTokista kerätystä aineistosta, jossa tutkitaan ja analysoidaan kahden suomalaisen levy-yhtiön tuotettua sisältöä. Lisäksi aineistoon sisältyy haastattelu levy-yhtiön edustajan kanssa.
Tämän tutkimuksen avulla on pystytty selvittämään, minkälainen sisältö TikTokissa toimii ja miten sovellusta voi hyödyntää markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksena syntyivät selkeät kehittämisehdotukset yrityksen TikTokissa toimimiseen, jotka sisältävät seuraavat kohdat: sisällöstä tulee tehdä helpommin lähestyttävämpää ja maanläheisempää, yrityksen on selvitettävä parhaimmat julkaisuajat sisällölle, lanseeratessa uusia artisteja tulee markkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon TikTok, sisällön tuotannossa tulee hyödyntää TikTok-vaikuttajia ja tunnettuja artisteja, sisältöä voi rakentaa myös vanhojen kappaleiden ympärille sekä yrityksen tulee seurata palvelussa olevia trendejä aktiivisesti. Opas tehtiin tilaajayritys Sony Music Finlandin markkinointitiimille.
TikTok-sovelluksessa suuri merkitys on sisällön ympärillä olevalla audiolla eli ääniraidalla, joka on useasti musiikkia. Käytännössä koko alustalle luotava sisältö rakentuu musiikin tai muun audion ympärille, mikä tekee siitä erittäin ideaalin markkinointialustan levy-yhtiöille. Jatkuvan ruutuajan kasvaminen on johtanut myös siihen, että sosiaalinen media on noussut entistä suurempaan arvoon markkinoinnissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan TikTokin markkinointimahdollisuuksia levy-yhtiöille ja sitä, minkälainen sisältö sovelluksessa toimii. Teorialuvuissa käsitellään sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median markkinointia ja myöhemmin perehdytään TikTokiin ja siihen, kuinka se toimii. Tutkimuksen aineisto koostuu TikTokista kerätystä aineistosta, jossa tutkitaan ja analysoidaan kahden suomalaisen levy-yhtiön tuotettua sisältöä. Lisäksi aineistoon sisältyy haastattelu levy-yhtiön edustajan kanssa.
Tämän tutkimuksen avulla on pystytty selvittämään, minkälainen sisältö TikTokissa toimii ja miten sovellusta voi hyödyntää markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksena syntyivät selkeät kehittämisehdotukset yrityksen TikTokissa toimimiseen, jotka sisältävät seuraavat kohdat: sisällöstä tulee tehdä helpommin lähestyttävämpää ja maanläheisempää, yrityksen on selvitettävä parhaimmat julkaisuajat sisällölle, lanseeratessa uusia artisteja tulee markkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon TikTok, sisällön tuotannossa tulee hyödyntää TikTok-vaikuttajia ja tunnettuja artisteja, sisältöä voi rakentaa myös vanhojen kappaleiden ympärille sekä yrityksen tulee seurata palvelussa olevia trendejä aktiivisesti. Opas tehtiin tilaajayritys Sony Music Finlandin markkinointitiimille.