Reklamaatio- ja palautejärjestelmän työohje : Ohjeistuksen laatiminen yritykselle Sotka Kokkola
Joki, Joonas (2021)
Joki, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225491
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimi huonekaluliike Sotka, Kokkolan yksikkö. Sotka on osa Indoor Groupia, johon kuuluvat huonekaluketjut Asko ja Sotka sekä huonekalutehdas Insofa. Yritys on keskittynyt huonekalujen myyntiin.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tehdä työohje yksikköön saapuvien reklamaatioiden ja palautteiden hoitoon. Aikaisemmin kohdeyksikössä ei ollut vakiintunutta ohjetta sille, kuinka reklamaatiot ja palautteet hoidetaan. Tarkoituksena oli ohjeen avulla yhdenmukaistaa yksikön toimintamalli reklamaatio- ja palautetyöskentelyssä.
Yhtenäisen toimintamallin tarkoitus oli näkyä parempana asiakaspalveluna, nopeampana reklamaatioiden ja palautteiden käsittelynä sekä kustannustehokkuutena. Opinnäytetyön teoriana on käytetty alaan liittyvää teoriatietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin marraskuun 2020 - helmikuun 2021 välisenä aikana. Tutkimustyö toteutettiin yksikö- ja ryhmähaastatteluina. Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että yhtenäinen ohjeistus reklamaatioiden ja palautteiden hoitoon lisäsi asiakaspalvelun nopeutta, tehosti ulkoista- ja sisäistä viestintää, helpotti varastontyöntekijöiden työtä sekä paransi kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tehdä työohje yksikköön saapuvien reklamaatioiden ja palautteiden hoitoon. Aikaisemmin kohdeyksikössä ei ollut vakiintunutta ohjetta sille, kuinka reklamaatiot ja palautteet hoidetaan. Tarkoituksena oli ohjeen avulla yhdenmukaistaa yksikön toimintamalli reklamaatio- ja palautetyöskentelyssä.
Yhtenäisen toimintamallin tarkoitus oli näkyä parempana asiakaspalveluna, nopeampana reklamaatioiden ja palautteiden käsittelynä sekä kustannustehokkuutena. Opinnäytetyön teoriana on käytetty alaan liittyvää teoriatietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin marraskuun 2020 - helmikuun 2021 välisenä aikana. Tutkimustyö toteutettiin yksikö- ja ryhmähaastatteluina. Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että yhtenäinen ohjeistus reklamaatioiden ja palautteiden hoitoon lisäsi asiakaspalvelun nopeutta, tehosti ulkoista- ja sisäistä viestintää, helpotti varastontyöntekijöiden työtä sekä paransi kustannustehokkuutta.