Digitaidottomien oikeusturva pankkipalveluissa : Covid-19-aika vuonna 2021
Muurimäki, Matias (2021)
Muurimäki, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225427
Tiivistelmä
Digitaidottomien oikeusturva pankkipalveluissa opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää saavatko digitaalisesti osaamattomat henkilöt lain heille takaamat pankkipalvelut. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä laissa määrätyt palvelut olivat, miten ne olivat hinnoiteltu ja miltä pankkitoiminnan tulevaisuus tulisi näyttämään.
Opinnäytetyön sisältö koostuu teoriaosuudesta, joka rakennettiin artikkeleista, tietokirjallisuudesta sekä laeista. Teoriaosuuden luomaa pohjaa haastettiin kahdella laadullisella tutkimuksella, jotka toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Tutkimuskysymyksen vastaamisen kannalta tärkeämmässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin pankkivirkailijoita kolmesta eri pankista. Haastateltavien kertomaa reflektoitiin kerättyyn teoriaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tutkimus, joka avaa pankkipalveluiden nykytilaa pankkien tavoitettavuuksien ja palveluiden näkökulmasta. Tuloksista pystytään näkemään, että vaikka pankeissa nähdään huomattava määrä vaivaa yhdenvertaisuuden eteen, eivät kaikki asiakkaat saa tarvitsemaansa palvelua niin helposti, kuin se heille kuuluisi.
Opinnäytetyön sisältö koostuu teoriaosuudesta, joka rakennettiin artikkeleista, tietokirjallisuudesta sekä laeista. Teoriaosuuden luomaa pohjaa haastettiin kahdella laadullisella tutkimuksella, jotka toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Tutkimuskysymyksen vastaamisen kannalta tärkeämmässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin pankkivirkailijoita kolmesta eri pankista. Haastateltavien kertomaa reflektoitiin kerättyyn teoriaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tutkimus, joka avaa pankkipalveluiden nykytilaa pankkien tavoitettavuuksien ja palveluiden näkökulmasta. Tuloksista pystytään näkemään, että vaikka pankeissa nähdään huomattava määrä vaivaa yhdenvertaisuuden eteen, eivät kaikki asiakkaat saa tarvitsemaansa palvelua niin helposti, kuin se heille kuuluisi.