Motorcellförberedelse för vätgasdrift
Malm, Matias (2021)
Malm, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265759
Tiivistelmä
Vad krävs för att hantera vätgas i ett befintligt gassystem till en motorcell? Examensarbetet behandlar vilka olika åtgärder som krävs för hantering av vätgas i ett gassystem som tidigare är konstruerad för naturgas. Detta arbete är gjort för Wärtsilä Finland Oy.
För att upprätthålla en bra miljö och reducera farliga utsläpp krävs flertals olika lösningar för att frångå från de fossila energikällorna. Då krävs bland annat nya bränslen åt förbränningsmotorer. Vätgas är ett bränsle som länge har funnits på marknaden som ett alternativt bränsle, men har dessvärre inte ännu tagit större marknadsposition.
Syftet med examensarbetet var att kartlägga vilka åtgärder som bör tas för att på ett säkert sätt och enligt lagstiftningen implementera vätgas i ett befintligt gassystem. Fokus läggs på planering för vätgasdrift, inte på faktiska modifieringar, eftersom praktiska omställningen inte är inom samma tidsram som examensarbetet. Delsyftet var att ta reda på hur omfattningen av bränslehanteringen påverkar verksamhetsutövaren.
Resultatet visar att förberedelse för vätgasdrift kräver mera åtaganden och åtgärder i jämförelse med naturgasdrift. Detta grundar sig i vätets egenskaper som bidrar till explosionsrisker, väteförsprödning, läckage och-brandrisker, myndigheternas krav och högre säkerhetsåtaganden. Bland annat kommer rörmaterialet bytas ut, tillstånd för lagringen ska beviljas, mer säkerhetsåtgärder krävs, förbättring av övervakningen och personalen ska utbildas. För att motortestningen i framtiden ska gå säkert till så behandlar det här examensarbetet en redogörelse över saker som ska ändras om och förberedas för vätgasdrift. The purpose of the thesis is to map out what measures should be taken to safely and in accordance with legislation implement hydrogen in an existing gas system. The focus is on planning for hydrogen operation, not on actual reconstruction works, as the practical work is not within the same timeframe as the thesis. The sub-purpose is to find out how the extent of fuel management affects the operator.
To maintain the environment and reduce hazardous emissions, several different solutions are required to move away from fossil fuels. Then, among other things, new fuels are required for internal combustion engines. Hydrogen is a fuel that has long been on the market as an alternative fuel but has unfortunately not been winning any major marketshare yet.
What is required to handle hydrogen in an existing gas system for an engine cell? The thesis deals with the various measures required for handling of hydrogen in a gas system that has previously been designed for natural gas. This in collaboration with Wärtsilä Finland Oy.
The results show that preparation for hydrogen operation requires more commitments and measures in comparison with natural gas operation, it is based on the properties of hydrogen that contribute to explosion risks, hydrogen embrittlement, leakage and fire risks, government requirements and higher safety commitments. Among other things, the pipe material must be replaced, permission for storage must be applied for, more safety measures required, improvement of monitoring and personnel must be trained. For the engine testing to proceed safely in the future, this thesis deals with the things that need to be changed and prepared for hydrogen operation.
För att upprätthålla en bra miljö och reducera farliga utsläpp krävs flertals olika lösningar för att frångå från de fossila energikällorna. Då krävs bland annat nya bränslen åt förbränningsmotorer. Vätgas är ett bränsle som länge har funnits på marknaden som ett alternativt bränsle, men har dessvärre inte ännu tagit större marknadsposition.
Syftet med examensarbetet var att kartlägga vilka åtgärder som bör tas för att på ett säkert sätt och enligt lagstiftningen implementera vätgas i ett befintligt gassystem. Fokus läggs på planering för vätgasdrift, inte på faktiska modifieringar, eftersom praktiska omställningen inte är inom samma tidsram som examensarbetet. Delsyftet var att ta reda på hur omfattningen av bränslehanteringen påverkar verksamhetsutövaren.
Resultatet visar att förberedelse för vätgasdrift kräver mera åtaganden och åtgärder i jämförelse med naturgasdrift. Detta grundar sig i vätets egenskaper som bidrar till explosionsrisker, väteförsprödning, läckage och-brandrisker, myndigheternas krav och högre säkerhetsåtaganden. Bland annat kommer rörmaterialet bytas ut, tillstånd för lagringen ska beviljas, mer säkerhetsåtgärder krävs, förbättring av övervakningen och personalen ska utbildas. För att motortestningen i framtiden ska gå säkert till så behandlar det här examensarbetet en redogörelse över saker som ska ändras om och förberedas för vätgasdrift.
To maintain the environment and reduce hazardous emissions, several different solutions are required to move away from fossil fuels. Then, among other things, new fuels are required for internal combustion engines. Hydrogen is a fuel that has long been on the market as an alternative fuel but has unfortunately not been winning any major marketshare yet.
What is required to handle hydrogen in an existing gas system for an engine cell? The thesis deals with the various measures required for handling of hydrogen in a gas system that has previously been designed for natural gas. This in collaboration with Wärtsilä Finland Oy.
The results show that preparation for hydrogen operation requires more commitments and measures in comparison with natural gas operation, it is based on the properties of hydrogen that contribute to explosion risks, hydrogen embrittlement, leakage and fire risks, government requirements and higher safety commitments. Among other things, the pipe material must be replaced, permission for storage must be applied for, more safety measures required, improvement of monitoring and personnel must be trained. For the engine testing to proceed safely in the future, this thesis deals with the things that need to be changed and prepared for hydrogen operation.