Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto viherrakennusyrityksessä
Mäkinen, Tiina (2021)
Lataukset:
Mäkinen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104265881
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessi viheralan mikroyrityksessä (Tampereen Viherrakennus Oy), jonka päätoimiala on viherrakentaminen ja viheralueiden kunnossapito.
Pienen, urakointiin keskittyvän yrityksen johtamisen haasteita ovat usein toiminnanohjaus sekä pitkäjänteinen kehittämistyö. Yrityksen toimintoihin sopivan toiminnanohjausjärjestelmän hankkiminen on työläs prosessi, johon ryhdyttäessä on tunnettava ja kartoitettava riittävästi yrityksen tarpeita, jotta voidaan päätyä yritykselle parhaiten soveltuviin palvelu- ja toimittajaratkaisuihin järjestelmän hankinnassa. Uuden järjestelmän on sovittava mahdollisimman hyvin sitä hankkivan organisaation toiminnalliseen prosessiin ja itse järjestelmä toimii oikein vain silloin, kun sitä käytetään sillä tavalla ja siinä käyttötarkoituksessa, johon se on alun perin tarkoitettu. Tämän työn teoriaosassa luodaan katsaus toiminnanohjausjärjestelmiin sekä pienyrityksen tarjous- ja kustannuslaskennan ongelmatiikkaan. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan tilaajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmäpalvelun hankinta- ja käyttöönottoprosessi.
Järjestelmän käyttöönottoprosessi on tilaajayrityksessä tämän työn valmistuessa edelleen hieman kesken ja sen käyttö aloitetaan vihertyökauden 2021 alkaessa hieman ”raakileena”. Jo nyt on havaittu, että järjestelmän käyttöönotto on iso parannus yrityksen aiempiin toimintatapoihin. Kesän työkauden jälkeen on käytettävissä paremmin tietoa siitä, kuinka hyvin järjestelmän avulla pystytään vastaamaan yrityksen muihin kehitystarpeisiin.
Pienen, urakointiin keskittyvän yrityksen johtamisen haasteita ovat usein toiminnanohjaus sekä pitkäjänteinen kehittämistyö. Yrityksen toimintoihin sopivan toiminnanohjausjärjestelmän hankkiminen on työläs prosessi, johon ryhdyttäessä on tunnettava ja kartoitettava riittävästi yrityksen tarpeita, jotta voidaan päätyä yritykselle parhaiten soveltuviin palvelu- ja toimittajaratkaisuihin järjestelmän hankinnassa. Uuden järjestelmän on sovittava mahdollisimman hyvin sitä hankkivan organisaation toiminnalliseen prosessiin ja itse järjestelmä toimii oikein vain silloin, kun sitä käytetään sillä tavalla ja siinä käyttötarkoituksessa, johon se on alun perin tarkoitettu. Tämän työn teoriaosassa luodaan katsaus toiminnanohjausjärjestelmiin sekä pienyrityksen tarjous- ja kustannuslaskennan ongelmatiikkaan. Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan tilaajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmäpalvelun hankinta- ja käyttöönottoprosessi.
Järjestelmän käyttöönottoprosessi on tilaajayrityksessä tämän työn valmistuessa edelleen hieman kesken ja sen käyttö aloitetaan vihertyökauden 2021 alkaessa hieman ”raakileena”. Jo nyt on havaittu, että järjestelmän käyttöönotto on iso parannus yrityksen aiempiin toimintatapoihin. Kesän työkauden jälkeen on käytettävissä paremmin tietoa siitä, kuinka hyvin järjestelmän avulla pystytään vastaamaan yrityksen muihin kehitystarpeisiin.