Sisältösuunnitelmaehdotus TikTokiin startup-yritykselle
Samaletdin, Jenni (2021)
Samaletdin, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276084
Tiivistelmä
TikTok on tämän hetken yksi suosituista ja kasvavista sosiaalisen median kanavista. Kanavan kasvun myötä sen mahdollisuuksista markkinoinnin alustana on myös kiinnostuttu laajalti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia TikTokin mahdollisuuksia osana yrityksen sisältömarkkinointia. Opinnäytetyön tuloksena on ensimmäinen sisältösuunnitelmaehdotus toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayritys on pieni startup-henkinen verkkokauppa, joka tarjoaa tietoa ja palveluita yrittäjille Suomessa. Yrittäjyys on tulevaisuudessa kasvava työllisyydenmuoto, joten toimeksiantaja on yrityksenä ajankohtainen ja kasvava.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu kahdesta pääteemasta: sisältömarkkinoinnista ja TikTokista. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan mistä sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi koostuu ja miksi niiden laatiminen on tärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Toisessa osassa tutustutaan TikTokiin sovelluksena ja sen toimintaperiaatteeseen. Lähemmässä tarkastelussa on erityisesti markkinointiin vaikuttavat seikat kuten erilaiset mahdolliset markkinointistrategiat, algoritmi ja vertaillaan TikTokia Instagramiin markkinointialustana. Työ esittelee ensin toimeksiantajayritykseen liittyviä tietoja ennen kuin syventyy sisältöstrategiaan ja sisältömarkkinointiin. Työssä kerrotaan kattavasti TikTokista sovelluksena ja lopussa on tietopohjan perusteella laadittu sisältösuunnitelmaehdotus.
Aineiston hankintaan käytettiin kahta menetelmää. Toimeksiantajayrityksen toimintaperiaatteita ja tavoitteita minulle kertoi yrityksen yksi työntekijöistä ja osakas pienen haastattelun merkeissä. Työssä käytettiin myös benchmarkingia, kun haluttiin saada käytännön kokemusta TikTokista ja sen toimintaperiaatteista. Osana tätä työtä saatiin autenttista käyttäjäkokemusta henkilöltä, joka ei ollut aiemmin käyttänyt TikTokia tai tuntenut sen toimintaperiaatteita. Näiden saatujen tietojen ja kokemusten perusteella laadittiin sisältösuunnitelmaehdotus yritykselle, joka haluaa tuottaa sisältöä TikTokiin osana markkinointiaan ja lisätä sitä kautta tunnettuuttaan.
Työn tuloksena laadittiin ensimmäinen sisältösuunnitelmaehdotus yrityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti. Yrityksen toimintaperiaate on kokeileva. Saatujen tietojen ja aiheeseen perehtymisen jälkeen parhaimmaksi sisältösuunnitelmaehdotukseksi valikoitui informatiivinen ja opettavainen sisältö. Suunniteltu markkinointisisältö TikTokiin on tavoitteena ilmaista visuaalisesti, monipuolisesti ja selkeästi ottaen huomioon TikTokin toimintaperiaatteet ja siellä julkaistavan sisällön tyyli yleisesti.
Jatkossa suunnitelmaa voidaan toteuttaa, mitata ja muokata yrityksen tarpeisiin vastaaviksi tarvittaessa. Yrityksen toimintaperiaate on kokeileva ja erilaisia sisältöjä kokeillaan ja muokataan sen mukaan, mikä toimii ja mikä ei. Markkinointi alana kehittyy ja muokkautuu jatkuvasti trendien ja teknologian kehityksen mukana, joten toimintaa pitää joskus muokata nopeasti vaihtuvien trendien perusteella.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu kahdesta pääteemasta: sisältömarkkinoinnista ja TikTokista. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan mistä sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi koostuu ja miksi niiden laatiminen on tärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Toisessa osassa tutustutaan TikTokiin sovelluksena ja sen toimintaperiaatteeseen. Lähemmässä tarkastelussa on erityisesti markkinointiin vaikuttavat seikat kuten erilaiset mahdolliset markkinointistrategiat, algoritmi ja vertaillaan TikTokia Instagramiin markkinointialustana. Työ esittelee ensin toimeksiantajayritykseen liittyviä tietoja ennen kuin syventyy sisältöstrategiaan ja sisältömarkkinointiin. Työssä kerrotaan kattavasti TikTokista sovelluksena ja lopussa on tietopohjan perusteella laadittu sisältösuunnitelmaehdotus.
Aineiston hankintaan käytettiin kahta menetelmää. Toimeksiantajayrityksen toimintaperiaatteita ja tavoitteita minulle kertoi yrityksen yksi työntekijöistä ja osakas pienen haastattelun merkeissä. Työssä käytettiin myös benchmarkingia, kun haluttiin saada käytännön kokemusta TikTokista ja sen toimintaperiaatteista. Osana tätä työtä saatiin autenttista käyttäjäkokemusta henkilöltä, joka ei ollut aiemmin käyttänyt TikTokia tai tuntenut sen toimintaperiaatteita. Näiden saatujen tietojen ja kokemusten perusteella laadittiin sisältösuunnitelmaehdotus yritykselle, joka haluaa tuottaa sisältöä TikTokiin osana markkinointiaan ja lisätä sitä kautta tunnettuuttaan.
Työn tuloksena laadittiin ensimmäinen sisältösuunnitelmaehdotus yrityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti. Yrityksen toimintaperiaate on kokeileva. Saatujen tietojen ja aiheeseen perehtymisen jälkeen parhaimmaksi sisältösuunnitelmaehdotukseksi valikoitui informatiivinen ja opettavainen sisältö. Suunniteltu markkinointisisältö TikTokiin on tavoitteena ilmaista visuaalisesti, monipuolisesti ja selkeästi ottaen huomioon TikTokin toimintaperiaatteet ja siellä julkaistavan sisällön tyyli yleisesti.
Jatkossa suunnitelmaa voidaan toteuttaa, mitata ja muokata yrityksen tarpeisiin vastaaviksi tarvittaessa. Yrityksen toimintaperiaate on kokeileva ja erilaisia sisältöjä kokeillaan ja muokataan sen mukaan, mikä toimii ja mikä ei. Markkinointi alana kehittyy ja muokkautuu jatkuvasti trendien ja teknologian kehityksen mukana, joten toimintaa pitää joskus muokata nopeasti vaihtuvien trendien perusteella.