Koronaviruksen vaikutukset K-ryhmän päivittäistavarakauppoihin
Röksä, Marko (2021)
Röksä, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286110
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja analysoida koronaviruspandemian vaikutuksia K-ryhmän päivittäistavarakauppojen päivittäiseen toimintaan. Laaja kysely K-kauppiaille toteutettiin käyttämällä sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimusmene-telmän yhdistelmää. Sähköpostikysely lähetettiin K-kauppiasliitolle ja K-market-ketjulle. Koronapandemian aikana asiakas- ja henkilöstökokemuksen mittaaminen ja kehittäminen on korostunut entisestään.
Opinnäytetyö jakautuu kolmeen osaan, jotka ovat henkilöstö- ja asiakaskokemus, Webropol-kysely K-kauppiaille ja johtopäätökset. Henkilöstö- ja asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä on käytetty sähköisiä mittareita. Yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä mittareista on Net Promoter Score (NPS), jota K-ryhmä käyttää.
Kyselyn tuloksista ilmeni verkkokaupan voimakas kasvu vuonna 2020, tuoteryhmien myynnin kehitys ja henkilöstön sekä asiakkaiden turvallisuuteen liittyvät asiat, joihin on panostettu kauppojen päivittäisessä toiminnassa. Vuonna 2020 K-ruokakaupat avasivat verkkokauppoja ennätyksellisen nopeasti ja niiden myynnin kehitys moninkertaistui vuoteen 2019 verrattuna.
Opinnäytetyö jakautuu kolmeen osaan, jotka ovat henkilöstö- ja asiakaskokemus, Webropol-kysely K-kauppiaille ja johtopäätökset. Henkilöstö- ja asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä on käytetty sähköisiä mittareita. Yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä mittareista on Net Promoter Score (NPS), jota K-ryhmä käyttää.
Kyselyn tuloksista ilmeni verkkokaupan voimakas kasvu vuonna 2020, tuoteryhmien myynnin kehitys ja henkilöstön sekä asiakkaiden turvallisuuteen liittyvät asiat, joihin on panostettu kauppojen päivittäisessä toiminnassa. Vuonna 2020 K-ruokakaupat avasivat verkkokauppoja ennätyksellisen nopeasti ja niiden myynnin kehitys moninkertaistui vuoteen 2019 verrattuna.