Yksilön itseohjautuvuuden edistäminen esimiestyössä: Konkreettisia keinoja käytännön johtamiseen
Schultz, Leena (2021)
Schultz, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276048
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yleisesti konkreettisia käytännön keinoja itseohjautuvuuden edistämiseksi esimiestyössä. Työn lähtökohtana on toimeksiantajaorganisaatiossa alkaneen suuren muutoksen alkutaival, jossa pyritään etsimään uuden organisaatiorakenteen tehokkainta tapaa toimia. Toimeksiantajalla on halu lisätä itseohjautuvuutta organisaatiossaan kuitenkin lähiesimiesten roolien säilyttäen. Työn tavoitteena oli kerätä konkreettisia käytännön vinkkejä itseohjautuvan johtamisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin itseohjautuvuuden käsitteisiin, itseohjautuvuutta tukeviin johtamistyyleihin sekä aiemmin toteutetuissa itseohjautuvuuden tutkimuksissa ilmenneisiin konkreettisiin keinoihin. Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä teemakyselyllä itseohjautuvuutta toteuttavissa organisaatioissa työskenteleville esimiehille. Teemakyselyn avulla etsittiin vastausta opinnäytetyöongelman kysymyksiin itseohjautuvuutta edistävistä johtamistyyleistä sekä itseohjautuvuutta edistävistä konkreettisista keinoista. Teemakyselyn vastauksissa oli paljon yhtäläisyyttä teoriatiedon kanssa.
Sekä teoriatiedon, että teemakyselyssä kertyneiden vastausten valossa itseohjautuvuuden edistämiselle ei olisi yhtä selkeää keinoa. Yhteisen ymmärryksen saavuttaminen itseohjautuvuuden käsitteestä ja sen tavoitteista on ensiarvoisen tärkeää, jotta organisaatiossa voidaan lähteä toteuttamaan itseohjautuvuutta. Lisäksi lähiesimiehen oman roolin muuttuminen perinteisestä johtajasta valmentavaksi johtajaksi tulisi huomioida muutosprosessissa. Alaisen näkökulmasta yksilöllinen valmennus ja selkeät pelisäännöt itseohjautuvuuden toteuttamiselle auttaisivat muutoksessa onnistumista. The purpose of this thesis was to find out concrete means to develop self-determination in supervisor-employee relationship. The starting point for a study was mandators large organizational change, looking for the most efficient way for the new organization structure to work. The mandator wants to increase self-determination while preserving supervisors. The aim of the thesis was to gather concrete examples to support managering of self-directed organization.
In the theoretical part, concept of self-determination, styles of leadership and earlier studies in self-determination were familiarized with. The thesis used a qualitative research. The study was conducted as an online thematic survey self-managing organizations. The study sought answers to questions about management style as well as concrete examples to support the management of self-determination. Survey answers contained many similarities with theoretical examples in the literature used.
There is not a single way to lead self-determination. A common understanding on the concept of self-determination and its goals is important, for the organization to be able to self-organization. The transformation of the role from the supervisor into a coaching leader must also be considered. From employee point of view, individual coaching and clear instructions are the keys to success in the change.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin itseohjautuvuuden käsitteisiin, itseohjautuvuutta tukeviin johtamistyyleihin sekä aiemmin toteutetuissa itseohjautuvuuden tutkimuksissa ilmenneisiin konkreettisiin keinoihin. Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä teemakyselyllä itseohjautuvuutta toteuttavissa organisaatioissa työskenteleville esimiehille. Teemakyselyn avulla etsittiin vastausta opinnäytetyöongelman kysymyksiin itseohjautuvuutta edistävistä johtamistyyleistä sekä itseohjautuvuutta edistävistä konkreettisista keinoista. Teemakyselyn vastauksissa oli paljon yhtäläisyyttä teoriatiedon kanssa.
Sekä teoriatiedon, että teemakyselyssä kertyneiden vastausten valossa itseohjautuvuuden edistämiselle ei olisi yhtä selkeää keinoa. Yhteisen ymmärryksen saavuttaminen itseohjautuvuuden käsitteestä ja sen tavoitteista on ensiarvoisen tärkeää, jotta organisaatiossa voidaan lähteä toteuttamaan itseohjautuvuutta. Lisäksi lähiesimiehen oman roolin muuttuminen perinteisestä johtajasta valmentavaksi johtajaksi tulisi huomioida muutosprosessissa. Alaisen näkökulmasta yksilöllinen valmennus ja selkeät pelisäännöt itseohjautuvuuden toteuttamiselle auttaisivat muutoksessa onnistumista.
In the theoretical part, concept of self-determination, styles of leadership and earlier studies in self-determination were familiarized with. The thesis used a qualitative research. The study was conducted as an online thematic survey self-managing organizations. The study sought answers to questions about management style as well as concrete examples to support the management of self-determination. Survey answers contained many similarities with theoretical examples in the literature used.
There is not a single way to lead self-determination. A common understanding on the concept of self-determination and its goals is important, for the organization to be able to self-organization. The transformation of the role from the supervisor into a coaching leader must also be considered. From employee point of view, individual coaching and clear instructions are the keys to success in the change.