Työntekijälähtöinen työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma Suomen Kansallisoopperan ja -baletin balettioppilaitoksen tanssinopettajille
Takala, Veera (2021)
Takala, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma Suomen kansallisoopperan ja -baletin balettioppilaitoksen tanssinopettajille.
Kehittämistyö koostui kartoitusvaiheesta, analysointivaiheesta, kehitysehdotusten koostamisesta sekä toimintasuunnitelman luomisesta. Kartoitukseen osallistui viisi tanssinopettajaa Balettioppilaitokselta. Kartoituksessa hyödynnettiin tanssinopettajien henkilökohtaisen hyvinvoinnin selvittämiseksi Firstbeat Hyvinvointianalyysia sekä henkilökohtaisia palautekeskusteluja. Tämän lisäksi kohderyhmän työn kuormitus- ja voimavaratekijöitä selvitettiin haastattelun avulla palautekeskusteluiden yhteydessä. Haastatteluissa kartoitettiin lisäksi kehittämisehdotuksia ja -ideoita esille nousseiden tekijöiden pohjalta.
Tanssinopettajien hyvinvointia sekä työn kuormitus- ja voimavaratekijöitä analysoitiin Firstbeat Hyvinvointianalyyseista luodun ryhmäraportin ja palautekeskusteluiden koonnin pohjalta. Haastatteluissa esille tulleet kehittämisehdotukset koottiin ja jaettiin teemoittain. Koonnin sekä analyysin pohjalta asetettiin tavoitteet työhyvinvoinnin kehittämiselle sekä luotiin ehdotuksista entistä konkreettisempia. Kehittämisehdotukset esiteltiin osallistujille, jolloin he pystyivät vaikuttamaan muutoksiin niiden osalta. Balettioppilaitoksen tanssinopettajien työhyvinvoinnin kehittämiselle luodut tavoitteet ja kehittämisehdotukset koostettiin vuosikelloon. Vuosikellon tarkentamiseksi luotiin toimintasuunnitelma, jossa on laadittu tarkemmat tehtävät, resurssit ja aikataulu tavoitteen toteutumiseksi.
Firstbeat Hyvinvointianalyysin perusteella osallistujien kokemukset omasta työhyvinvoinnista vaihtelivat hieman. Haastatteluissa kuitenkin nousi esiin yhtäläisiä teemoja ja aiheita työhyvinvoinnin osalta. Hyvinvointianalyysin tulosten sekä haastatteluiden pohjalta kehittämissuunnitelman tavoitteiksi asetettiin palautumisen lisääminen, yhdessä tekemisen lisääminen, sisäisen viestinnän ja tiedonkulun kehittäminen sekä ammatillisen osaamisen ja inspiroitumisen tukeminen. Tavoitteiden osalta luotiin kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotuksissa laatimisessa hyödynnettiin osallistujien haastatteluissa antamia kehitysideoita.
Kehittämisehdotukset ja työhyvinvoinnin kehittämisen vuosikello esiteltiin toimeksiantajalle. Yhdessä toimeksiantajan kanssa tehtiin tarvittavia muutoksia kehittämissuunnitelmaan. Toimeksiantajan ensisijainen tarve oli työhyvinvoinnin nykytilan selvittäminen. Täten kehittämistyön toimintasuunnitelma esittelee tarkan aikataulun ja totutuksen sijaan mahdollisuuksia toimenpiteiden toteuttamiselle. Tanssinopettajien työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma tarjoaa ehdotuksia Balettioppilaitoksen käyttöön lukuvuodelle 2021–2022.
Kehittämistyö koostui kartoitusvaiheesta, analysointivaiheesta, kehitysehdotusten koostamisesta sekä toimintasuunnitelman luomisesta. Kartoitukseen osallistui viisi tanssinopettajaa Balettioppilaitokselta. Kartoituksessa hyödynnettiin tanssinopettajien henkilökohtaisen hyvinvoinnin selvittämiseksi Firstbeat Hyvinvointianalyysia sekä henkilökohtaisia palautekeskusteluja. Tämän lisäksi kohderyhmän työn kuormitus- ja voimavaratekijöitä selvitettiin haastattelun avulla palautekeskusteluiden yhteydessä. Haastatteluissa kartoitettiin lisäksi kehittämisehdotuksia ja -ideoita esille nousseiden tekijöiden pohjalta.
Tanssinopettajien hyvinvointia sekä työn kuormitus- ja voimavaratekijöitä analysoitiin Firstbeat Hyvinvointianalyyseista luodun ryhmäraportin ja palautekeskusteluiden koonnin pohjalta. Haastatteluissa esille tulleet kehittämisehdotukset koottiin ja jaettiin teemoittain. Koonnin sekä analyysin pohjalta asetettiin tavoitteet työhyvinvoinnin kehittämiselle sekä luotiin ehdotuksista entistä konkreettisempia. Kehittämisehdotukset esiteltiin osallistujille, jolloin he pystyivät vaikuttamaan muutoksiin niiden osalta. Balettioppilaitoksen tanssinopettajien työhyvinvoinnin kehittämiselle luodut tavoitteet ja kehittämisehdotukset koostettiin vuosikelloon. Vuosikellon tarkentamiseksi luotiin toimintasuunnitelma, jossa on laadittu tarkemmat tehtävät, resurssit ja aikataulu tavoitteen toteutumiseksi.
Firstbeat Hyvinvointianalyysin perusteella osallistujien kokemukset omasta työhyvinvoinnista vaihtelivat hieman. Haastatteluissa kuitenkin nousi esiin yhtäläisiä teemoja ja aiheita työhyvinvoinnin osalta. Hyvinvointianalyysin tulosten sekä haastatteluiden pohjalta kehittämissuunnitelman tavoitteiksi asetettiin palautumisen lisääminen, yhdessä tekemisen lisääminen, sisäisen viestinnän ja tiedonkulun kehittäminen sekä ammatillisen osaamisen ja inspiroitumisen tukeminen. Tavoitteiden osalta luotiin kehittämisehdotukset. Kehittämisehdotuksissa laatimisessa hyödynnettiin osallistujien haastatteluissa antamia kehitysideoita.
Kehittämisehdotukset ja työhyvinvoinnin kehittämisen vuosikello esiteltiin toimeksiantajalle. Yhdessä toimeksiantajan kanssa tehtiin tarvittavia muutoksia kehittämissuunnitelmaan. Toimeksiantajan ensisijainen tarve oli työhyvinvoinnin nykytilan selvittäminen. Täten kehittämistyön toimintasuunnitelma esittelee tarkan aikataulun ja totutuksen sijaan mahdollisuuksia toimenpiteiden toteuttamiselle. Tanssinopettajien työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma tarjoaa ehdotuksia Balettioppilaitoksen käyttöön lukuvuodelle 2021–2022.