Asiakasymmärrys taiteen verkkokaupan teosmyynnin tukena : Case Taiko
Rauatmaa, Roosa (2021)
Rauatmaa, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286222
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on syventää taideverkkokauppa Taikon asiakasymmärrystä teosmyynnin tukemiseksi.
Taidemarkkinoiden digitalisoituminen avaa mahdollisuuksia taiteen saavutettavuuden parantamiselle ja taiteen ostamisen prosessin uudistamiselle. Työn tilaaja Taiko on verkossa toimiva kuvataiteen markkinapaikka, jossa sadat ammattitaiteilijat myyvät teoksiaan. Taikon tavoitteena on madaltaa kynnystä taiteen ostamiseen sekä tuoda kotimainen kuvataide laajemman yleisön saataville. Kehitystyön tarkoituksena oli syventää Taikon asiakasymmärrystä, jotta Taiko voi vastata entistä paremmin asiakkaidensa tarpeisiin ja ratkoa teosmyynnin tiellä olevia haasteita sekä kehittää verkkokauppaa asiakaslähtöisesti.
Tapaustutkimuksen pohjana taustoitettiin olemassa olevan tutkimuksen pohjalta suomalaisten taiteen kulutustottumuksia sekä digitalisoituvia kuvataidemarkkinoita ja verkkokaupan mahdollisuuksia kuluttajan näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakaslähtöistä verkkokauppaa. Aineistonhankintamenetelminä kehitystyössä käytettiin benchmarkingia, dokumenttianalyysiä ja sähköistä kyselyä. Benchmarking selvitti, miten asiakaslähtöisyyden elementtejä hyödynnetään luovalla alalla ja dokumenttianalyysin avulla tutkittiin Taikon asiakkaita sitouttavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Kysely toimi pohjana asiakasprofiilien muodostamiselle.
Tutkimustulosten pohjalta lopputuotoksena luotiin neljä visualisoitua asiakasprofiilia: palvelua arvostava keräilijä, spontaani ihastuja, tiedostava sisustaja ja harkitseva inspiraation etsijä. Syvennettyä asiakasymmärrystä hyödyntäen esitettiin kehittämisehdotuksia Taikon teosmyynnin tukemiseksi sisältöjen ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen näkökulmasta.
Taidemarkkinoiden digitalisoituminen avaa mahdollisuuksia taiteen saavutettavuuden parantamiselle ja taiteen ostamisen prosessin uudistamiselle. Työn tilaaja Taiko on verkossa toimiva kuvataiteen markkinapaikka, jossa sadat ammattitaiteilijat myyvät teoksiaan. Taikon tavoitteena on madaltaa kynnystä taiteen ostamiseen sekä tuoda kotimainen kuvataide laajemman yleisön saataville. Kehitystyön tarkoituksena oli syventää Taikon asiakasymmärrystä, jotta Taiko voi vastata entistä paremmin asiakkaidensa tarpeisiin ja ratkoa teosmyynnin tiellä olevia haasteita sekä kehittää verkkokauppaa asiakaslähtöisesti.
Tapaustutkimuksen pohjana taustoitettiin olemassa olevan tutkimuksen pohjalta suomalaisten taiteen kulutustottumuksia sekä digitalisoituvia kuvataidemarkkinoita ja verkkokaupan mahdollisuuksia kuluttajan näkökulmasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin asiakaslähtöistä verkkokauppaa. Aineistonhankintamenetelminä kehitystyössä käytettiin benchmarkingia, dokumenttianalyysiä ja sähköistä kyselyä. Benchmarking selvitti, miten asiakaslähtöisyyden elementtejä hyödynnetään luovalla alalla ja dokumenttianalyysin avulla tutkittiin Taikon asiakkaita sitouttavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Kysely toimi pohjana asiakasprofiilien muodostamiselle.
Tutkimustulosten pohjalta lopputuotoksena luotiin neljä visualisoitua asiakasprofiilia: palvelua arvostava keräilijä, spontaani ihastuja, tiedostava sisustaja ja harkitseva inspiraation etsijä. Syvennettyä asiakasymmärrystä hyödyntäen esitettiin kehittämisehdotuksia Taikon teosmyynnin tukemiseksi sisältöjen ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen näkökulmasta.