Röntgenhoitajaopiskelijoiden haasteelliset potilaskohtaamiset oppimisen näkökulmasta
Koivisto, Emma; Laine, Eevi; Lindén, Amanda (2021)
Koivisto, Emma
Laine, Eevi
Lindén, Amanda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemuksia haasteellisista potilaskohtaamisista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemia haasteellisia potilaskohtaamisia ja niissä heränneitä tunteita, sekä selvittää kokemusten jälkeisiä oppimiskokemuksia.
Opinnäytetyön tutkimusta varten kerättiin kertomuksellinen aineisto, joka perustui röntgenhoitajaopiskelijoiden henkilökohtaisiin oppimiskokemuksiin harjoittelujaksojen ajalta. Opiskelijoille lähetettiin sähköinen Google Forms -kutsu kyselyyn, johon he vastasivat vapaaajallaan. Vastaukset kerättiin nimettöminä ja ne olivat nähtävissä ainoastaan kyselyn teettäjille. Kyselylomakkeessa oli kolme avointa kysymystä, joissa vastaajia pyydettiin kuvailemaan omin sanoin, millaisia haasteellisia potilaskohtaamisia he olivat harjoittelujaksoillaan kohdanneet, mitä tunteita ja ajatuksia tilanteet herättivät, sekä mitä he kokevat oppineensa tapahtumista jälkeenpäin ajatellen. Kerätty aineisto prosessoitiin sisällönanalyysin menetelmillä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että useat haasteelliset potilaskohtaamiset koettiin potilaan aggressiivisesta käytöksestä johtuviksi. Myös muun muassa potilaan pelon ja ahdistuksen koettiin aiheuttaneen haasteellisia potilaskohtaamisia. Röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemat haastavat potilaskohtaamiset herättivät vastaajissa pääosin erilaisia negatiivisia tunteita. Vastauksista nousi erityisesti esiin se, että positiivisia tunteita haastavista potilaskohtaamisista ei oltu joko osattu nimetä tai niitä ei haastavista potilaskohtaamisista juurikaan syntynyt. Vaikka haastavat potilaskohtaamiset herättivät opiskelijoissa negatiivisia tunteita, vastaajien reflektoidessa kokemuksia jälkikäteen, oli kohtaamiset koettu kuitenkin oppimisen kannalta hyödyllisiksi. Vastaajat kuvailivat oppineensa haastavista potilaskohtaamisista uusia taitoja, joita he voivat hyödyntää esimerkiksi tulevaisuudessa työelämässä.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyvän pohjan laajempaa tutkimusta varten, jonka avulla voidaan selvittää lisää tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemista haasteellisista potilaskohtaamisista. Opinnäytetyö ilmentää esimerkkejä haastavista potilaskohtaamisista, niiden herättämistä tunteista sekä kokemuksista opituista asioista. Näitä huomioita röntgenhoitajaopiskelijat voivat hyödyntää esimerkiksi uusiin harjoitteluihin valmistautuessaan.
Opinnäytetyön tutkimusta varten kerättiin kertomuksellinen aineisto, joka perustui röntgenhoitajaopiskelijoiden henkilökohtaisiin oppimiskokemuksiin harjoittelujaksojen ajalta. Opiskelijoille lähetettiin sähköinen Google Forms -kutsu kyselyyn, johon he vastasivat vapaaajallaan. Vastaukset kerättiin nimettöminä ja ne olivat nähtävissä ainoastaan kyselyn teettäjille. Kyselylomakkeessa oli kolme avointa kysymystä, joissa vastaajia pyydettiin kuvailemaan omin sanoin, millaisia haasteellisia potilaskohtaamisia he olivat harjoittelujaksoillaan kohdanneet, mitä tunteita ja ajatuksia tilanteet herättivät, sekä mitä he kokevat oppineensa tapahtumista jälkeenpäin ajatellen. Kerätty aineisto prosessoitiin sisällönanalyysin menetelmillä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että useat haasteelliset potilaskohtaamiset koettiin potilaan aggressiivisesta käytöksestä johtuviksi. Myös muun muassa potilaan pelon ja ahdistuksen koettiin aiheuttaneen haasteellisia potilaskohtaamisia. Röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemat haastavat potilaskohtaamiset herättivät vastaajissa pääosin erilaisia negatiivisia tunteita. Vastauksista nousi erityisesti esiin se, että positiivisia tunteita haastavista potilaskohtaamisista ei oltu joko osattu nimetä tai niitä ei haastavista potilaskohtaamisista juurikaan syntynyt. Vaikka haastavat potilaskohtaamiset herättivät opiskelijoissa negatiivisia tunteita, vastaajien reflektoidessa kokemuksia jälkikäteen, oli kohtaamiset koettu kuitenkin oppimisen kannalta hyödyllisiksi. Vastaajat kuvailivat oppineensa haastavista potilaskohtaamisista uusia taitoja, joita he voivat hyödyntää esimerkiksi tulevaisuudessa työelämässä.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyvän pohjan laajempaa tutkimusta varten, jonka avulla voidaan selvittää lisää tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemista haasteellisista potilaskohtaamisista. Opinnäytetyö ilmentää esimerkkejä haastavista potilaskohtaamisista, niiden herättämistä tunteista sekä kokemuksista opituista asioista. Näitä huomioita röntgenhoitajaopiskelijat voivat hyödyntää esimerkiksi uusiin harjoitteluihin valmistautuessaan.