Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma: Oivallusvaara Oy
Santala, Jenna (2021)
Santala, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite, eli kehittämistehtävä, on luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Oivallusvaara Oy:lle. Oivallusvaara Oy tarjoaa metsä- ja luontoympäristössä tapahtuvia ryhmämuotoisia työhyvinvointipalveluita yritysten työntekijöiden ja työyhteisöjen hyvinvoinnin tueksi. Lisäksi yritys tarjoaa toimintaterapia- ja lääkäripalveluita sekä järjestää erilaisia luontoympäristössä tapahtuvia kursseja kuluttaja-asiakkaille.
Opinnäytetyössä keskitytään sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Instagramiin, YouTubeen, blogiin, Twitteriin sekä LinkedIniin. Tavoitteena on luoda edellä mainitut kanavat kattava markkinointisuunnitelma, jonka toimeksiantaja voi ottaa käyttöönsä ja näin ollen kehittää yrityksen markkinointia sekä toimintaa. Opinnäytetyön työstäminen aloitettiin helmikuussa 2021 ja se saatiin valmiiksi huhtikuussa 2021.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Se koostuu kahdesta osiosta, teoriaosuudesta sekä projektista. Teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää, digitaalista markkinointia sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Projekti, eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, on opinnäytetyön toinen osa. Projekti luotiin SOSTAC®-mallia apuna käyttäen. Markkinointisuunnitelman luominen aloitettiin tekemällä tilanneanalyysi toimeksiantajan nykytilanteesta. Analyysin perusteella asetettiin konkreettiset tavoitteet suunnitelmalle. Tämän jälkeen projektissa määriteltiin toimeksiantajan kohderyhmä sekä heitä palveleva sisältö. Lisäksi annettiin konkreettisia ehdotuksia valituissa sosiaalisen median kanavissa toimimiseen sekä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Suunnitelman viimeisessä osiossa toimeksiantajalle annettiin ohjeita siihen, miten asetettujen tavoitteiden saavuttamista voidaan mitata ja seurata.
Kaikki työssä annetut ehdotukset ovat toimeksiantajan muokattavissa tarpeen mukaan. Ehdotukset on suunniteltu toimeksiantajan kohderyhmä sekä resurssit huomioiden. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneestä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta tulisi toimeksiantajalle välittyä hyvä kokonaiskuva siitä, miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia.
Opinnäytetyössä keskitytään sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Instagramiin, YouTubeen, blogiin, Twitteriin sekä LinkedIniin. Tavoitteena on luoda edellä mainitut kanavat kattava markkinointisuunnitelma, jonka toimeksiantaja voi ottaa käyttöönsä ja näin ollen kehittää yrityksen markkinointia sekä toimintaa. Opinnäytetyön työstäminen aloitettiin helmikuussa 2021 ja se saatiin valmiiksi huhtikuussa 2021.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Se koostuu kahdesta osiosta, teoriaosuudesta sekä projektista. Teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintää, digitaalista markkinointia sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Projekti, eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, on opinnäytetyön toinen osa. Projekti luotiin SOSTAC®-mallia apuna käyttäen. Markkinointisuunnitelman luominen aloitettiin tekemällä tilanneanalyysi toimeksiantajan nykytilanteesta. Analyysin perusteella asetettiin konkreettiset tavoitteet suunnitelmalle. Tämän jälkeen projektissa määriteltiin toimeksiantajan kohderyhmä sekä heitä palveleva sisältö. Lisäksi annettiin konkreettisia ehdotuksia valituissa sosiaalisen median kanavissa toimimiseen sekä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Suunnitelman viimeisessä osiossa toimeksiantajalle annettiin ohjeita siihen, miten asetettujen tavoitteiden saavuttamista voidaan mitata ja seurata.
Kaikki työssä annetut ehdotukset ovat toimeksiantajan muokattavissa tarpeen mukaan. Ehdotukset on suunniteltu toimeksiantajan kohderyhmä sekä resurssit huomioiden. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyneestä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta tulisi toimeksiantajalle välittyä hyvä kokonaiskuva siitä, miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia.