Säiliöpuoliperävaunun lujuuden tarkastelu
Vedel, Daniel (2021)
Vedel, Daniel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306434
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan säiliöpuoliperävaunun lujuutta. Opinnäytetyö tehtiin KAR-Lehtonen Oy:lle. Säiliöpuoliperävaunua, jota tutkittiin, on ensimmäinen Suomessa valmistettu yksilö. Säiliöpuoliperävaunua tullaan käyttämään Vaarallisten aineiden kuljetuksissa. Tavoitteena oli antaa varmuutta yrityksen omiin FEM-analyysituloksiin.
Työssä selvitettiin aluksi, minkälaisia rasitustilanteita lähdetään tutkimaan. Tilanteet, joihin kiinnitettiin huomiota, olivat kuljetettavan aineen hydrostaattisen paineen ja kokonaismassasta johtuvat rasitukset. 3D-malli, jonka yritys oli luonut SolidWorksillä, muutettiin simulaatioon soveltuvaksi, jonka jälkeen simuloitiin tilanteet. Simulaatio suoritettiin Simcenter Nastran -ohjelmalla.
Keskeisimmät ongelmat olivat saada yrityksen oma 3D-mallin kokoonpano ja osat siirrettyä Siemens NX -ohjelmaan ja saada osien elementtiverkostot kiinnitettyä toisiinsa kokoonpano-FEM:illä. Kokoonpanon sekä suurin osa osista ja näiden siirtäminen 3D-mallinnusohjelmasta toiseen ilman suuria komplikaatioita oli vaikeaa, joten päädyttiin mallintamaan suurin osa osista itse ja luomaan oma kokoonpano Siemens NX:llä. Kokoonpano-FEM:issä malli saatiin toimimaan kokeilemilla erilaisia keinoja ohjelmiston valmistajan luoman kirjan/ käyttöoppaan avulla, mikä oli opettavaista ohjelman toiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksia verrattiin yrityksen omiin tuloksiin ja todettiin, että luotu rakenne tulee kestämään siihen kohdistuvat rasitukset. Parannusvaihtoehtoina annettiin vahvikkeiden lisääminen kriittisiin kohtiin. This thesis is going to examine the strength of a tank semi-trailer. The thesis was commissioned by KAR-Lehtonen Oy. The tank semi-trailer which is examined in this work is the first off, its kind to be produced in Finland. This tank semi-trailer is built to transport dangerous goods. The goal of this thesis is to give reassurance to the company’s own results.
The first step in this thesis was to sort out what kind of load chases are going to be examined. The cases which are going to be examined in this work are the displacements that hydrostatic pressure and maximum mass are going to inflict to the structure. The 3D model which the company had created with SolidWorks was modified to be suitable for simulation. The simulation was performed with the program Simcenter Nastran.
The primary problems were to transfer company’s 3D models assembly and parts to Siemens NX and to connect element meshes to each other’s in assembly FEM. Transferring the assembly and the parts from a 3D software to another without getting too many complications appeared to be quite complicated so in the end it was forced to re model most of the parts and to man a new assembly. Getting the model to work in assembly FEM section was trough trials and errors and by the help of a book/ user manual provided by the manufacturer which was very educational process.
The results of the thesis were compared whit the company’s own results and the structure were found and reassured withstand the strains that the tank semi-trailer is going encounter. As development proposals was reinforcing the critical spots.
Työssä selvitettiin aluksi, minkälaisia rasitustilanteita lähdetään tutkimaan. Tilanteet, joihin kiinnitettiin huomiota, olivat kuljetettavan aineen hydrostaattisen paineen ja kokonaismassasta johtuvat rasitukset. 3D-malli, jonka yritys oli luonut SolidWorksillä, muutettiin simulaatioon soveltuvaksi, jonka jälkeen simuloitiin tilanteet. Simulaatio suoritettiin Simcenter Nastran -ohjelmalla.
Keskeisimmät ongelmat olivat saada yrityksen oma 3D-mallin kokoonpano ja osat siirrettyä Siemens NX -ohjelmaan ja saada osien elementtiverkostot kiinnitettyä toisiinsa kokoonpano-FEM:illä. Kokoonpanon sekä suurin osa osista ja näiden siirtäminen 3D-mallinnusohjelmasta toiseen ilman suuria komplikaatioita oli vaikeaa, joten päädyttiin mallintamaan suurin osa osista itse ja luomaan oma kokoonpano Siemens NX:llä. Kokoonpano-FEM:issä malli saatiin toimimaan kokeilemilla erilaisia keinoja ohjelmiston valmistajan luoman kirjan/ käyttöoppaan avulla, mikä oli opettavaista ohjelman toiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksia verrattiin yrityksen omiin tuloksiin ja todettiin, että luotu rakenne tulee kestämään siihen kohdistuvat rasitukset. Parannusvaihtoehtoina annettiin vahvikkeiden lisääminen kriittisiin kohtiin.
The first step in this thesis was to sort out what kind of load chases are going to be examined. The cases which are going to be examined in this work are the displacements that hydrostatic pressure and maximum mass are going to inflict to the structure. The 3D model which the company had created with SolidWorks was modified to be suitable for simulation. The simulation was performed with the program Simcenter Nastran.
The primary problems were to transfer company’s 3D models assembly and parts to Siemens NX and to connect element meshes to each other’s in assembly FEM. Transferring the assembly and the parts from a 3D software to another without getting too many complications appeared to be quite complicated so in the end it was forced to re model most of the parts and to man a new assembly. Getting the model to work in assembly FEM section was trough trials and errors and by the help of a book/ user manual provided by the manufacturer which was very educational process.
The results of the thesis were compared whit the company’s own results and the structure were found and reassured withstand the strains that the tank semi-trailer is going encounter. As development proposals was reinforcing the critical spots.