Kuluttajien näkemykset virtuaalisovituksen käytöstä
Wiren, Ebba (2021)
Wiren, Ebba
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306463
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua eri virtuaalisovitusmenetelmiin ja selvittää yhteistyöyrityksen asiakkaiden halukkuutta käyttää niitä.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka yhteistyöyrityksenä toimi Voglia Oy. Kyselytutkimuksen tausta-aineistona tutkimuksessa käytettiin yrityksen aiempaa kokemusta virtuaalisovituksesta ja kirjallisia lähteitä. Lisäksi tutustuttiin eri virtuaalisovitussovelluksiin kokeilemalla niitä käytännössä. Kerätyn aineiston pohjalta koostettiin lomakekysely.
Kyselyä jaettiin sähköpostitse yrityksen kanta-asiakkaille uutiskirjeessä. Kyselyssä selitettiin, mitä virtuaalisovituksella tarkoitetaan, ja kysyttiin halukkuutta käyttää sitä. Koska sovellustyyppejä on useita, tavoitteena oli selvittää, minkä tyyppinen sovellus palvelisi kuluttajan tarpeita parhaiten. Kyselyyn vastaajaa siis myös pyydettiin valitsemaan esitetyistä esimerkeistä se virtuaalisovitustyyppi, jota mieluiten käyttäisi.
Tutkimus paljasti valtavan mielenkiinnon käyttää virtuaalisovitusta. Vastaajat olivat kiinnostuneita sekä kokosuositusta tarjoavista sovelluksista että 3D-avataria käyttävistä sovelluksista. Tutkimus myös vahvisti vaatteen koon ja mallin sopivuuden suurimmiksi haasteiksi vaatetta verkkokaupasta ostettaessa.
Tutkimuksen pohjalta yritys voi tehdä päätöksen, ottaako virtuaalisovituksen verkkokauppaansa käyttöön. Opinnäytetyö auttaa päätöksenteossa ja virtuaalisovelluksen valinnassa.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka yhteistyöyrityksenä toimi Voglia Oy. Kyselytutkimuksen tausta-aineistona tutkimuksessa käytettiin yrityksen aiempaa kokemusta virtuaalisovituksesta ja kirjallisia lähteitä. Lisäksi tutustuttiin eri virtuaalisovitussovelluksiin kokeilemalla niitä käytännössä. Kerätyn aineiston pohjalta koostettiin lomakekysely.
Kyselyä jaettiin sähköpostitse yrityksen kanta-asiakkaille uutiskirjeessä. Kyselyssä selitettiin, mitä virtuaalisovituksella tarkoitetaan, ja kysyttiin halukkuutta käyttää sitä. Koska sovellustyyppejä on useita, tavoitteena oli selvittää, minkä tyyppinen sovellus palvelisi kuluttajan tarpeita parhaiten. Kyselyyn vastaajaa siis myös pyydettiin valitsemaan esitetyistä esimerkeistä se virtuaalisovitustyyppi, jota mieluiten käyttäisi.
Tutkimus paljasti valtavan mielenkiinnon käyttää virtuaalisovitusta. Vastaajat olivat kiinnostuneita sekä kokosuositusta tarjoavista sovelluksista että 3D-avataria käyttävistä sovelluksista. Tutkimus myös vahvisti vaatteen koon ja mallin sopivuuden suurimmiksi haasteiksi vaatetta verkkokaupasta ostettaessa.
Tutkimuksen pohjalta yritys voi tehdä päätöksen, ottaako virtuaalisovituksen verkkokauppaansa käyttöön. Opinnäytetyö auttaa päätöksenteossa ja virtuaalisovelluksen valinnassa.