Toimintatapoja jäsentämällä kohti liikkuvampaa toimintakulttuuria Perho Liiketalousopistossa
Meriluoto, Tiina (2021)
Meriluoto, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306490
Tiivistelmä
Liikkumisen terveysvaikutukset ovat tunnistettuja. Silti merkittävä osa toisen asteen opiskelijoista Suomessa ei saavuta terveysliikuntaan annettuja suosituksia, eli liikkuu terveytensä kannalta liian vähän. Ylhäältä alaspäin annetut ohjeet liikkumisen hyödyistä eivät kannusta nuoria liikkumisen pariin. Liikkumisen mahdollisuuksia tulisi lisätä ja esteitä pyrkiä poistamaan.
Perho Liiketalousopisto on pääkaupunkiseudulla sijaitseva toiseen asteen ammatillinen oppilaitos. Perho Liiketalousopistossa on liikkumista edistäviä välineitä ja tapahtumia, mutta silti koulussa on huomattu haaste, että liikkumista tukevat ratkaisut eivät nivoudu riittävän hyvin päivittäiseen arkeen. Osa nuorista liikkuu liian vähän tulevan ammatin vaatimuksiin nähden.
Tämän kehittämistyön tavoite oli jäsentää ja löytää toimintatapoja, joilla voidaan lisätä opiskelijoiden liikkumista Perho Liiketalousopistossa koulupäivän aikana. Kehittämistyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen tutkimusstrategialle tyypillisiä menetelmiä. Toimintatutkimuksella pyritään ratkaisemaan käytännön ongelmia ja saamaan aikaan muutosta. Kehittämisprosessiin osallistettiin sekä opiskelijoita että henkilökuntaa.
Kehittämistyössä nousi opiskelijoiden puolelta esille erityisesti kävelyn, ulkoilun ja koulupäivän tauotukseen liittyvät mahdollisuudet liikkumisen lisäämiseksi koulupäivän aikana. Mielekkäinä keinoina mainittiin myös mahdollisuus lainata koulun liikuntavälineitä sekä käyttää koulun liikuntatiloja. Kehittämistyön aikana ilmeni tarve myös henkilöstön koulutukselle sekä valmiille malleille liikkumisen lisäämiseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi liikkumistoimintaa kouluympäristössä esittävä kaksiosainen malli. Malli havainnollistaa kouluympäristössä tapahtuvat liikkumisen päivittäiset mahdollisuudet sekä vuosittaiset liikkumista lisäävät tapahtumat. Malli selkeyttää toimintatapoja ja helpottaa liikkumista edistävien toimintatapojen käyttöä.
Sekä henkilökunta että opiskelijat on saatava sitoutumaan toimintatapojen muutoksen, jotta uudet liikkumista lisäävät käytänteet juurtuvat arkeen. Kehittämistyön tarkoitus on, että opiskelijoiden päivittäinen koulussa tapahtuva liikuntamäärä lisääntyy ja koulun toimintakulttuuri liikunnallistuu. Toimintakulttuurin muutos vie aikaa. Tätä varten tarvitaan jatkossakin säännönmukaisia toimia sekä koulun henkilökunnan että opiskelijoiden suhteen. Vaikuttamalla opiskelijoiden ja henkilöstön kyvykkyyteen, mahdollisuuksiin ja motivaatioon voidaan ohjata käyttäytymistä kohti toivottua suuntaa. Liikkumisen lisääminen opiskelupäivään tuo laaja-alaiset hyödyt.
Perho Liiketalousopisto on pääkaupunkiseudulla sijaitseva toiseen asteen ammatillinen oppilaitos. Perho Liiketalousopistossa on liikkumista edistäviä välineitä ja tapahtumia, mutta silti koulussa on huomattu haaste, että liikkumista tukevat ratkaisut eivät nivoudu riittävän hyvin päivittäiseen arkeen. Osa nuorista liikkuu liian vähän tulevan ammatin vaatimuksiin nähden.
Tämän kehittämistyön tavoite oli jäsentää ja löytää toimintatapoja, joilla voidaan lisätä opiskelijoiden liikkumista Perho Liiketalousopistossa koulupäivän aikana. Kehittämistyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen tutkimusstrategialle tyypillisiä menetelmiä. Toimintatutkimuksella pyritään ratkaisemaan käytännön ongelmia ja saamaan aikaan muutosta. Kehittämisprosessiin osallistettiin sekä opiskelijoita että henkilökuntaa.
Kehittämistyössä nousi opiskelijoiden puolelta esille erityisesti kävelyn, ulkoilun ja koulupäivän tauotukseen liittyvät mahdollisuudet liikkumisen lisäämiseksi koulupäivän aikana. Mielekkäinä keinoina mainittiin myös mahdollisuus lainata koulun liikuntavälineitä sekä käyttää koulun liikuntatiloja. Kehittämistyön aikana ilmeni tarve myös henkilöstön koulutukselle sekä valmiille malleille liikkumisen lisäämiseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi liikkumistoimintaa kouluympäristössä esittävä kaksiosainen malli. Malli havainnollistaa kouluympäristössä tapahtuvat liikkumisen päivittäiset mahdollisuudet sekä vuosittaiset liikkumista lisäävät tapahtumat. Malli selkeyttää toimintatapoja ja helpottaa liikkumista edistävien toimintatapojen käyttöä.
Sekä henkilökunta että opiskelijat on saatava sitoutumaan toimintatapojen muutoksen, jotta uudet liikkumista lisäävät käytänteet juurtuvat arkeen. Kehittämistyön tarkoitus on, että opiskelijoiden päivittäinen koulussa tapahtuva liikuntamäärä lisääntyy ja koulun toimintakulttuuri liikunnallistuu. Toimintakulttuurin muutos vie aikaa. Tätä varten tarvitaan jatkossakin säännönmukaisia toimia sekä koulun henkilökunnan että opiskelijoiden suhteen. Vaikuttamalla opiskelijoiden ja henkilöstön kyvykkyyteen, mahdollisuuksiin ja motivaatioon voidaan ohjata käyttäytymistä kohti toivottua suuntaa. Liikkumisen lisääminen opiskelupäivään tuo laaja-alaiset hyödyt.