Hyvän Ilman Kampaamo® -konseptin hajusteeton liikeidea ja sopimusliikkeiden ammattilaisten työhyvinvointi
Kauppinen, Kaisa (2009)
Kauppinen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245951
Tiivistelmä
Parturi-kampaajat altistuvat monenlaisille kosmeettisten valmisteiden kemikaaleille työpäivän aikana. Osa niistä on ainakin pitkällä aikavälillä terveydelle haitallisia ja kaikista raaka-aineryhmistä eniten allergiaa aiheuttavat hajusteet. Ylöjärvellä toimiva kosmetiikkayritys Sim Finland Oy on etsinyt ratkaisua uudenlaisesta toimintatavasta. Yritys pyrkii ennaltaehkäisemään hajusteallergioita ja muita kosmetiikan aiheuttamia oireita. Sen valmistamista tuotteista suuri osa on hajusteettomia tai sisältää hyvin vähän hajusteita. Tuotteiden kemikaalikuormitusta pyritään muutenkin minimoimaan. Parantaakseen ammattilaisten hyvinvointia työssä yritys on kehittänyt Hyvän Ilman Kampaamo® -konseptin.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa vastaajien mahdollisista allergioista, ammattitaudeista ja muista työperäisistä vaivoista, sekä niiden mahdollisesta yhteydestä konseptin liikkeissä työskentelyyn. Lisäksi haluttiin tiedustella jäsenliikkeissä työskentelevien parturi-kampaajien mielipiteitä Simin tuotteista ja kartoittaa niihin liittyviä kehitysideoita sekä tulevaisuudentoiveita.
Aineistoa kerättiin kyselyllä, johon vastasi 25 Hyvän Ilman Kampaamossa työskentelevää parturi-kampaajaa. Tutkimus osoitti, että kaikki vastaajat olivat siirtyneet käyttämään Simin tuotteita niiden hajusteettomuuden vuoksi. Muita syitä olivat muun muassa kotimaisuus ja hyvä palvelu. Yli puolet vastaajista oli kiinnostunut Hyvän Ilman Kampaamo® – konseptista terveyden vuoksi. Kiinnostuksen olivat herättäneet myös oma allergisoituminen tai herkistyminen, ekologisuus ja erilainen liikeidea. Vastaajilta saatiin myös joitakin tuotekehitykseen liittyviä ideoita, joita yritys tulee hyödyntämään tulevaisuudessa.
Lähes puolella vastaajista oli jokin lääkärin toteama työperäinen vaiva ja kahdella kolmasosalla vaiva, jonka itse epäili johtuvan ammatista. Vain kaksi vastaajaa kertoi oireilevansa myös työskennellessään Hyvän Ilman Kampaamossa ja neljänneksellä vastaajista oireita ei enää ole. Suurin osa on ollut erittäin tyytyväinen valittuaan Simin tuotteet ja Hyvän Ilman Kampaamo® -konseptin.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa vastaajien mahdollisista allergioista, ammattitaudeista ja muista työperäisistä vaivoista, sekä niiden mahdollisesta yhteydestä konseptin liikkeissä työskentelyyn. Lisäksi haluttiin tiedustella jäsenliikkeissä työskentelevien parturi-kampaajien mielipiteitä Simin tuotteista ja kartoittaa niihin liittyviä kehitysideoita sekä tulevaisuudentoiveita.
Aineistoa kerättiin kyselyllä, johon vastasi 25 Hyvän Ilman Kampaamossa työskentelevää parturi-kampaajaa. Tutkimus osoitti, että kaikki vastaajat olivat siirtyneet käyttämään Simin tuotteita niiden hajusteettomuuden vuoksi. Muita syitä olivat muun muassa kotimaisuus ja hyvä palvelu. Yli puolet vastaajista oli kiinnostunut Hyvän Ilman Kampaamo® – konseptista terveyden vuoksi. Kiinnostuksen olivat herättäneet myös oma allergisoituminen tai herkistyminen, ekologisuus ja erilainen liikeidea. Vastaajilta saatiin myös joitakin tuotekehitykseen liittyviä ideoita, joita yritys tulee hyödyntämään tulevaisuudessa.
Lähes puolella vastaajista oli jokin lääkärin toteama työperäinen vaiva ja kahdella kolmasosalla vaiva, jonka itse epäili johtuvan ammatista. Vain kaksi vastaajaa kertoi oireilevansa myös työskennellessään Hyvän Ilman Kampaamossa ja neljänneksellä vastaajista oireita ei enää ole. Suurin osa on ollut erittäin tyytyväinen valittuaan Simin tuotteet ja Hyvän Ilman Kampaamo® -konseptin.