Tutkimus Mimmit sijoittaa -median seuraajista sijoittajina
Horko, Anni (2021)
Horko, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036726
Tiivistelmä
Mimmit sijoittaa Oy on yritys, joka tuottaa nuorille naisille kohdennettua sijoitus- ja talousaiheista sisältöä median kanavillaan sekä tapahtumien ja kurssien muodossa. Yrityksen missio on kannustaa kohderyhmää aloittamaan sijoittamisen tarjoamalla mahdollisimman helposti ymmärrettävää sisältöä.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Mimmit sijoittaa Oy:lle, ja sen tarkoituksena on kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avuin selvittää, millaisia sijoittajia Mimmit sijoittaa -median seuraajakunnasta löytyy. Tutkimusaineistosta on muodostettu vastausten perusteella erilaisia sijoittajaprofiileja ja selvitetty, mistä aiheista erilaiset sijoittajat ovat kiinnostuneita. Muodostuneita profiileja hyödynnetään tulevaisuudessa Mimmit sijoittaa -median sisällöntuotannossa.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuuksista. Teoriaosuudessa käsitellään säästämiseen ja sijoittamiseen liittyviä aiheita ja avataan kyselytutkimuksessa käytettyjä käsitteitä. Lisäksi käydään läpi lyhyesti asiakassegmentointiin liittyvää teoriaa. Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusmenetelmät sekä tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeella kysyttiin taustatietojen lisäksi vastaajan kokemuksia säästämiseen ja sijoittamiseen liittyen, sekä mielenkiinnon kohteita Mimmit sijoittaa -mediaan liittyen. Lomakkeen muodostamisessa hyödynnettiin tuntemusta Mimmit sijoittaa -median aiemmista sisällöistä.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselynä, jonka toimeksiantaja jakoi omalla sosiaalisen median kanavallaan. Aineistoa analysoitiin Webropolin lisäksi SPSS:llä sekä Excelillä. Tutkimustulokset käydään raportilla ensin läpi kysymyskohtaisesti ja sen jälkeen esitellään muodostetut sijoittajaprofiilit.
Lopussa on pohdintaosuus, jossa arvioidaan tutkimuksen hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta sekä käydään läpi opinnäytetyöprosessia oppimisen näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Mimmit sijoittaa Oy:lle, ja sen tarkoituksena on kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avuin selvittää, millaisia sijoittajia Mimmit sijoittaa -median seuraajakunnasta löytyy. Tutkimusaineistosta on muodostettu vastausten perusteella erilaisia sijoittajaprofiileja ja selvitetty, mistä aiheista erilaiset sijoittajat ovat kiinnostuneita. Muodostuneita profiileja hyödynnetään tulevaisuudessa Mimmit sijoittaa -median sisällöntuotannossa.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuuksista. Teoriaosuudessa käsitellään säästämiseen ja sijoittamiseen liittyviä aiheita ja avataan kyselytutkimuksessa käytettyjä käsitteitä. Lisäksi käydään läpi lyhyesti asiakassegmentointiin liittyvää teoriaa. Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusmenetelmät sekä tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeella kysyttiin taustatietojen lisäksi vastaajan kokemuksia säästämiseen ja sijoittamiseen liittyen, sekä mielenkiinnon kohteita Mimmit sijoittaa -mediaan liittyen. Lomakkeen muodostamisessa hyödynnettiin tuntemusta Mimmit sijoittaa -median aiemmista sisällöistä.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselynä, jonka toimeksiantaja jakoi omalla sosiaalisen median kanavallaan. Aineistoa analysoitiin Webropolin lisäksi SPSS:llä sekä Excelillä. Tutkimustulokset käydään raportilla ensin läpi kysymyskohtaisesti ja sen jälkeen esitellään muodostetut sijoittajaprofiilit.
Lopussa on pohdintaosuus, jossa arvioidaan tutkimuksen hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta sekä käydään läpi opinnäytetyöprosessia oppimisen näkökulmasta.