Markkinointiviestintäsuunnitelma junioripurjelautailijoiden hankkimiseksi
Vasara, Annukka (2021)
Vasara, Annukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105047000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105047000
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus luoda toimeksiantona markkinointiviestintäsuunnitelma Helsingfors Segelsällskapille (HSS). Helsingfors Segelsällskap on Helsingin Liuskasaaressa toimiva pursiseura, joka tarjoaa sekä kilpa- että harrastustoimintaa, koulutusta ja valmennusta jäsenilleen suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Se on Suomen neljänneksi suurin pursiseura. Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla oli tavoitteena saada seuraan lisää purjelautailun junioriharrastajia. Junioriharrastajiksi luokitellaan iältään 11–19-vuotiaat henkilöt.
Purjelautailu ei ole lajina kovinkaan tunnettu, ja seura toivoi voivansa kasvattaa junioriharrastajien määrää lajin parissa. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostui tietoperustasta ja toiminnallisesta osasta, eli tässä tapauksessa markkinointiviestintäsuunnitelmasta.
Koska tarkoitus oli saada uusia harrastajia, teoriaosuus päädyttiin kokoamaan uusasiakashankinnasta ja sen keinoista kuluttajapuolella sekä markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisesta. Lähteinä käytettiin sekä verkkolähteitä että painettuja lähteitä, joita tutkimalla saatiin käsitystä uusien asiakkaiden hankintaan, keinoihin ja menetelmiin liittyen. Markkinointiviestintäsuunnitelman tekoa varten etsittiin tietoa sekä kotimaisista että kansainvälisistä lähteistä ja pyrittiin valitsemaan mahdollisimman tuoretta tietoa sisältäviä tekstejä.
Työn toiminnallinen osuus tuotti pursiseuralle markkinointiviestintäsuunnitelman kalenterivuodeksi. Toiminnallinen osuus pohjautui tietoperustaan, verkkolähteisiin sekä keskusteluun seuran junioritoiminnan parissa työskentelevän henkilön kanssa. Tuotos tehtiin seuralle toteutettavaksi kalenterivuoden aikana kokonaisuudessaan, mutta sitä on myös mahdollista soveltaa tilanteen mukaan. Suunnitelmassa käytiin kuukausittain läpi markkinointiviestintään ja uusien asiakkaiden hankkimiseen liittyvät toimenpiteet. Suunnitelmasta pystyy siis halutessaan toteuttamaan myös vain valittuja osia tiettynä ajanjaksona. Tuotoksen tärkeimmät osiot olivat nykytilanteen kuvaaminen, kohderyhmien määritys sekä näiden pohjalta suunniteltu viestinnän toteutus eli kanavat ja tuotettu sisältö.
Opinnäytetyön tuotoksen avulla seuralla on selkeästi rajattu suunnitelma uusien junioriharrastajien hankkimista varten. Seuran toiveena oli löytää keinoja, joiden avulla nuoria olisi mahdollista tavoittaa, ja nuorille suunnattu viestintä ja kanavat pidettiin mielessä tuotosta laadittaessa. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa hyödyntämällä seura pystyy tavoittamaan nuoria paremmin ja saamaan purjelautailuun lisää junioriharrastajia.
Opinnäytetyön liite on rajattu vain työn tilaajan käyttöön.
Purjelautailu ei ole lajina kovinkaan tunnettu, ja seura toivoi voivansa kasvattaa junioriharrastajien määrää lajin parissa. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostui tietoperustasta ja toiminnallisesta osasta, eli tässä tapauksessa markkinointiviestintäsuunnitelmasta.
Koska tarkoitus oli saada uusia harrastajia, teoriaosuus päädyttiin kokoamaan uusasiakashankinnasta ja sen keinoista kuluttajapuolella sekä markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisesta. Lähteinä käytettiin sekä verkkolähteitä että painettuja lähteitä, joita tutkimalla saatiin käsitystä uusien asiakkaiden hankintaan, keinoihin ja menetelmiin liittyen. Markkinointiviestintäsuunnitelman tekoa varten etsittiin tietoa sekä kotimaisista että kansainvälisistä lähteistä ja pyrittiin valitsemaan mahdollisimman tuoretta tietoa sisältäviä tekstejä.
Työn toiminnallinen osuus tuotti pursiseuralle markkinointiviestintäsuunnitelman kalenterivuodeksi. Toiminnallinen osuus pohjautui tietoperustaan, verkkolähteisiin sekä keskusteluun seuran junioritoiminnan parissa työskentelevän henkilön kanssa. Tuotos tehtiin seuralle toteutettavaksi kalenterivuoden aikana kokonaisuudessaan, mutta sitä on myös mahdollista soveltaa tilanteen mukaan. Suunnitelmassa käytiin kuukausittain läpi markkinointiviestintään ja uusien asiakkaiden hankkimiseen liittyvät toimenpiteet. Suunnitelmasta pystyy siis halutessaan toteuttamaan myös vain valittuja osia tiettynä ajanjaksona. Tuotoksen tärkeimmät osiot olivat nykytilanteen kuvaaminen, kohderyhmien määritys sekä näiden pohjalta suunniteltu viestinnän toteutus eli kanavat ja tuotettu sisältö.
Opinnäytetyön tuotoksen avulla seuralla on selkeästi rajattu suunnitelma uusien junioriharrastajien hankkimista varten. Seuran toiveena oli löytää keinoja, joiden avulla nuoria olisi mahdollista tavoittaa, ja nuorille suunnattu viestintä ja kanavat pidettiin mielessä tuotosta laadittaessa. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa hyödyntämällä seura pystyy tavoittamaan nuoria paremmin ja saamaan purjelautailuun lisää junioriharrastajia.
Opinnäytetyön liite on rajattu vain työn tilaajan käyttöön.