Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instagramin hyödyntäminen teollisen suunnittelualan B2B-markkinoinnissa

Ly, Tram (2021)

 
Avaa tiedosto
Ly_Tram_Opinnäytetyö.pdf (3.811Mt)
Lataukset: 


Ly, Tram
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046965
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aloitettiin marraskuussa 2020 ja se tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka on teollisen suunnittelualan yritys. Yritys X:n alla on viisi divisioonaa ja työ kohdistui nimenomaan prosessiteollisuuden yksikköön. Yritys X:n asiakastoimialana toimii teollisuus, joten tässä tutkimuksessa yhtäläisyyksiä haluttiin ottaa teollisuusalalta. Työn tavoitteena oli tutkia, kuinka muut teollisen suunnittelualan yritykset hyödyntävät Instagramia markkinointiviestintäkanavanaan. Instagram on muodostunut jo varsin tutuksi B2C-piireissä. Puolestaan B2B:n keskuudessa LinkedInin käyttö on yleisempää, joten Instagramia vierastetaan edelleen jonkin verran. Yritys X:n tavoitteena on kasvattaa tunnettuuttaan ja laajentaa digitaalisia kanaviaan, sillä LinkedIn ei kaikissa maissa ole yleisessä käytössä. Tämä on kansainvälisenä yrityksenä erityisen tärkeää ottaa huomioon.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi sosiaalista mediaa yleisesti B2B:n ja teollisuusalan näkökulmista. Lisäksi käydään läpi ajan tuomia trendejä ja haasteita Instagramissa, sillä sosiaalinen media, kuten myös Instagram muuttuu jatkuvasti. Teorian loppuosassa perehdytään sisältösuunnitteluun ja mittareihin, jotka kertovat sisältöjen onnistumisesta.

Tutkimus oli luonteeltaan sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen ja menetelmänä käytettiin benchmarkingia. Tutkimus toteutettiin siten, että neljää globaalia teollisuusalan yritystä seurattiin Instagramissa 23.11.–21.12.2020 eli neljän viikon ajan. Yrityksille oli asetettu tietyt kriteerit, joiden mukaan ne valittiin tutkimukseen luotettavuuden takaamiseksi. Työssä tutkittiin muun muassa julkaisutahtia, reagointien määrää, sisältötyyppejä ja visuaalisuutta.

Instagram toimii kuin yrityksen uutisalustana. Tutkimuksesta kävi ilmi, että paljon reagointeja saivat ne sisällöt, jotka käsittelivät tuoreita aiheita. Lisäksi yleisö koki aitouden ja konkreettisuuden kiinnostaviksi. Selvisi myös, että teollisuusalalla on edelleen haasteita hyödyntää Instagramia, jolloin sisällöntuotanto voi jäädä melko perinteiselle tasolle. Tämä kuitenkin tarjoaa mahdollisuuden erottua joukosta ja toimia edelläkävijänä omalla alalla.

Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksen pohjalta laadittiin kootusti kehitysehdotukset. Ne ovat suunnattu pääasiassa yritykselle, joka miettii markkinointiviestintäkanaviensa laajentamista Instagramiin. Kehitysehdotukset sisältävät vinkkejä sekä sisältöjen ideointiin että Instagramin toiminnallisuuksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste