KEKSIJÖIDEN VALMIUKSIEN JA PALVELUJEN KEHITTÄMINEN
Räsänen, Risto; Räsänen, Risto (2021)
Räsänen, Risto
Räsänen, Risto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067309
Tiivistelmä
Suomessa tehdään joka vuosi tuhansia keksintöjä ja näistä monikaan ei pääse kaupalliseksi tuotteeksi. Keksintöä ei osata tarpeeksi tuotteistaa tai sille ei löydy vaan markkinoita. Onko keksijöille saatavilla tarpeeksi apua ja mitkä ovat heidän valmiudet viedä keksintö kaupalliseksi tuotteeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka keksijöille suunnattuja palveluita sekä heidän valmiuksia voi parantaa. Työ toteutettiin Työtä ideasta -hankkeelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Keksijöille suunnatun kyselyn avulla selvitettiin heidän kokemuksiaan omien ideoidensa viemisestä eteenpäin aina kaupallisiksi tuotteiksi. Kyselyllä kartoitettiin osaamista ideasta innovaatioksi prosessin hallintaan sekä heidän omaa osaamista.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että keksijät ovat luovia ihmisiä, jotka havainnoivat arkipäivän ongelmia ja haluavat ratkaista niitä. Uuden luominen, kokeileminen ja ongelmanratkaisu nousivat kyselyvastausten perusteella suurimmiksi motivaatioiksi keksimiselle. Taloudellista vaurastumista ei koettu niinkään tärkeäksi. Kyselyyn vastanneet kokivat, että heillä on osaamista innovaatioprosessin alkupäähän. Sen sijaan vastauksista nousi esiin, että osaamista on vähemmän markkinointiin ja kaupallistamiseen liittyvissä osa alueissa. Koulutuksen tarve on kyselyn perusteella suurinta markkinoinnin ja myynnin alueella. Keksijöille suunnattuja koulutuksia voi järjestää jatkossa entistä enemmän. Myös tutkintoon johtavia koulutuksia voi suositella. Yhteistyökumppaneiden tarve nähtiin kyselyn perusteella tarpeelliseksi sekä rahoituksien helpompi saatavuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka keksijöille suunnattuja palveluita sekä heidän valmiuksia voi parantaa. Työ toteutettiin Työtä ideasta -hankkeelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Keksijöille suunnatun kyselyn avulla selvitettiin heidän kokemuksiaan omien ideoidensa viemisestä eteenpäin aina kaupallisiksi tuotteiksi. Kyselyllä kartoitettiin osaamista ideasta innovaatioksi prosessin hallintaan sekä heidän omaa osaamista.
Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että keksijät ovat luovia ihmisiä, jotka havainnoivat arkipäivän ongelmia ja haluavat ratkaista niitä. Uuden luominen, kokeileminen ja ongelmanratkaisu nousivat kyselyvastausten perusteella suurimmiksi motivaatioiksi keksimiselle. Taloudellista vaurastumista ei koettu niinkään tärkeäksi. Kyselyyn vastanneet kokivat, että heillä on osaamista innovaatioprosessin alkupäähän. Sen sijaan vastauksista nousi esiin, että osaamista on vähemmän markkinointiin ja kaupallistamiseen liittyvissä osa alueissa. Koulutuksen tarve on kyselyn perusteella suurinta markkinoinnin ja myynnin alueella. Keksijöille suunnattuja koulutuksia voi järjestää jatkossa entistä enemmän. Myös tutkintoon johtavia koulutuksia voi suositella. Yhteistyökumppaneiden tarve nähtiin kyselyn perusteella tarpeelliseksi sekä rahoituksien helpompi saatavuus.
