Sähköautojen latausjärjestelmien kuormanhallinnan mitoitus
Suominen, Joona (2021)
Suominen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057244
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli sähköautojen latausjärjestelmien dynaamisen kuormanhallinnan mitoitus ja työn tavoitteena oli kehittää latausjärjestelmien mitoitukseen soveltuva laskentakaava. Laskentakaavaa lähdettiin kehittämään sitä varten, että saadaan latausjärjestelmät mitoitettua lähemmäs todellista tehontarvetta ja kulutusta, jolloin vähennetään turhaa ylimitoitusta ja säästetään kustannuksissa. Työ kohdistettiin puolijulkisten latausjärjestelmien mitoitukseen, kuten taloyhtiöihin ja työpaikoille.
Työ aloitettiin tutkimalla sähköautojen lataustapoja, sekä latausjärjestelmien kuormanhallintaa. Niiden lisäksi tarkasteltiin olemassa olevia latausjärjestelmien mitoitukseen käytettäviä laskentakaavoja ja -tapoja.
Työssä kehitettävää laskentakaavaa aloitettiin toteuttamaan tekemällä empiiristä tutkimusta ajoneuvokannasta ja sen ajokilometrimääristä. Ajoneuvokannan ajokilometrimäärien pohjalta lähdettiin kehittämään mitoitukseen soveltuvaa laskentakaavaa. Empiirisen tutkimuksen pohjalta saatiin luotua laskentakaava, jota vertailtiin olemassa olevan latausjärjestelmän kulutustietoihin.
Työssä kiinnitettiin myös huomiota sähköautojen kulutukseen vaikuttaviin ulkoisiin tekijöihin ja siihen, miten ne vaikuttavat latausjärjestelmien mitoitukseen. Lisäksi pohdittiin, miten sähköenergian kysynnän joustoa voidaan soveltaa, kun mitoitetaan latausjärjestelmiä taloyhtiöihin.
Työssä luotua laskentakaavaa vertailtiin olemassa olevaan sähköautojen latausjärjestelmään. Vertailussa huomattiin, että kehitetty laskentakaava toimii vertailtavassa kohteessa. Otanta vertailussa oli kuitenkin pieni, joten laskentakaavan toimivuutta ei voida täysin todeta sen perusteella. Laskentakaavaa voidaan kuitenkin hyödyntää latausjärjestelmien mitoituksessa tietyin reunaehdoin.
Työ aloitettiin tutkimalla sähköautojen lataustapoja, sekä latausjärjestelmien kuormanhallintaa. Niiden lisäksi tarkasteltiin olemassa olevia latausjärjestelmien mitoitukseen käytettäviä laskentakaavoja ja -tapoja.
Työssä kehitettävää laskentakaavaa aloitettiin toteuttamaan tekemällä empiiristä tutkimusta ajoneuvokannasta ja sen ajokilometrimääristä. Ajoneuvokannan ajokilometrimäärien pohjalta lähdettiin kehittämään mitoitukseen soveltuvaa laskentakaavaa. Empiirisen tutkimuksen pohjalta saatiin luotua laskentakaava, jota vertailtiin olemassa olevan latausjärjestelmän kulutustietoihin.
Työssä kiinnitettiin myös huomiota sähköautojen kulutukseen vaikuttaviin ulkoisiin tekijöihin ja siihen, miten ne vaikuttavat latausjärjestelmien mitoitukseen. Lisäksi pohdittiin, miten sähköenergian kysynnän joustoa voidaan soveltaa, kun mitoitetaan latausjärjestelmiä taloyhtiöihin.
Työssä luotua laskentakaavaa vertailtiin olemassa olevaan sähköautojen latausjärjestelmään. Vertailussa huomattiin, että kehitetty laskentakaava toimii vertailtavassa kohteessa. Otanta vertailussa oli kuitenkin pieni, joten laskentakaavan toimivuutta ei voida täysin todeta sen perusteella. Laskentakaavaa voidaan kuitenkin hyödyntää latausjärjestelmien mitoituksessa tietyin reunaehdoin.