Musiikkiteatteriproduktiot musiikkiopistoissa : Kuinka nyhjätä tyhjästä, tehdä oravannahkakauppaa ja innostaa ihmisiä
Leander, Kaisa (2021)
Lataukset:
Leander, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077699
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena ovat musiikkiteatteriproduktiot ja niiden tekeminen musiikkiopistoissa. Lähtökohtana työhön oli kysymys siitä, miksi niin harva musiikkiopisto on tehnyt musiikkiteatteriproduktioita ja kuinka yhä useampaa oppilaitosta voisi kannustaa tekemään niitä.
Opinnäytetyön aineistona ovat asiantuntijoiden haastattelut sekä kriittinen itsereflektio. Taustoittavia aiheita ovat historialliset käsitykset musiikkiteatterin eri lajeista, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman mukainen opetus musiikkiopistossa, musiikkiteatteriopetus Suomessa, musiikkiteatterilaulun erityispiirteet, musiikkiopistoissa tehdyt produktiot ja immateriaalioikeudet. Opinnäytetyötä varten haastattelin kymmentä taiteen perusopetuksen projekteissa eri rooleissa ollutta henkilöä. Lisäksi käytössäni on ollut materiaalia produktioiden palautekeskusteluista.
Kehittämishankkeena valmistui opas, joka on tarkoitettu taiteen perusopetuksen toimijoiden käyttöön. Oppaan aiheena on se, kuinka musiikkiopistoissa kannattaisi tehdä musiikkiteatteriproduktioita, mitä asioita erityisesti musiikkiopistotasolla tehtävässä produktiossa tulisi ottaa huomioon ja mitkä ovat ne hyödyt, joiden takia resursseja vaativia projekteja kannattaa tehdä. Opas etenee kronologisessa järjestyksessä aina esitettävän teoksen valitsemisesta, työryhmän kokoamisesta palautekeskustelun pitämiseen saakka. Opas on kirjoitettu kevyemmällä asiakielellä lukemiskynnyksen ja -kokemuksen helpottamiseksi. Oppaaseen on myös liitetty oppilasproduktioista otettuja kuvia.
Musiikkiteatteriproduktiot ovat koko oppilaitoksen yhteisiä projekteja, jotka sitovat paljon resursseja. Oppilaille tilaisuus on usein ainutlaatuinen kokemus. Produktioiden tekeminen lisää harjoittelumotivaatiota ja parantaa oppilaitoksen yhteishenkeä. Projektin aikana esiin nousi toistuvasti se, kuinka paljon näkyvyyttä musiikkiteatteriproduktiot tuovat taiteen perusopetuksen oppilaitoksille. Näkyvyys ja tunnettavuus ovat erittäin tärkeitä musiikkiopistojen toiminnalle sekä varsinkin uusien oppilaiden rekrytoinnille.
Opinnäytetyön aineistona ovat asiantuntijoiden haastattelut sekä kriittinen itsereflektio. Taustoittavia aiheita ovat historialliset käsitykset musiikkiteatterin eri lajeista, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman mukainen opetus musiikkiopistossa, musiikkiteatteriopetus Suomessa, musiikkiteatterilaulun erityispiirteet, musiikkiopistoissa tehdyt produktiot ja immateriaalioikeudet. Opinnäytetyötä varten haastattelin kymmentä taiteen perusopetuksen projekteissa eri rooleissa ollutta henkilöä. Lisäksi käytössäni on ollut materiaalia produktioiden palautekeskusteluista.
Kehittämishankkeena valmistui opas, joka on tarkoitettu taiteen perusopetuksen toimijoiden käyttöön. Oppaan aiheena on se, kuinka musiikkiopistoissa kannattaisi tehdä musiikkiteatteriproduktioita, mitä asioita erityisesti musiikkiopistotasolla tehtävässä produktiossa tulisi ottaa huomioon ja mitkä ovat ne hyödyt, joiden takia resursseja vaativia projekteja kannattaa tehdä. Opas etenee kronologisessa järjestyksessä aina esitettävän teoksen valitsemisesta, työryhmän kokoamisesta palautekeskustelun pitämiseen saakka. Opas on kirjoitettu kevyemmällä asiakielellä lukemiskynnyksen ja -kokemuksen helpottamiseksi. Oppaaseen on myös liitetty oppilasproduktioista otettuja kuvia.
Musiikkiteatteriproduktiot ovat koko oppilaitoksen yhteisiä projekteja, jotka sitovat paljon resursseja. Oppilaille tilaisuus on usein ainutlaatuinen kokemus. Produktioiden tekeminen lisää harjoittelumotivaatiota ja parantaa oppilaitoksen yhteishenkeä. Projektin aikana esiin nousi toistuvasti se, kuinka paljon näkyvyyttä musiikkiteatteriproduktiot tuovat taiteen perusopetuksen oppilaitoksille. Näkyvyys ja tunnettavuus ovat erittäin tärkeitä musiikkiopistojen toiminnalle sekä varsinkin uusien oppilaiden rekrytoinnille.