Keho, mieli ja huilunsoitto
Välimäki, Katariina (2021)
Välimäki, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087831
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli testata erilaisten harjoitteiden ja liikuntalajien vaikutusta soittomukavuuteen. Kohderyhmänä olivat konservatorion toisen asteen huilistit sekä musiikkiopistossa jo pidemmän aikaa opiskelleet huilistit. Testasin harjoitteita itselläni, huilunsoiton opettajakollegani oppilailla sekä Sastamalan musiikkiopiston huiluoppilaillani. Lisäksi yksi ammatillisen toisen asteen huilisti kokeili niitä omatoimisesti. Tavoitteena oli tutkia sitä, olivatko harjoitteet selkeästi kuvattuja ja auttoivatko ne kehotietoisuuden lisäämisessä. Muokkasin harjoitteiden sisältöä sähköisestä kyselystä saadun tiedon perusteella. Siihen osallistui neljä konservatoriota ja se toteutettiin konservatorion ammatillisen toisen asteen huilisteille. Kyselyssä selvitin muun muassa sitä, mitä kehollisia ongelmia ammatillisen toisen asteen huilisteilla oli ja miten niihin oli haettu apua. Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta.
Opinnäytetyö sisältää tietoa huilunsoiton ja ergonomiatietouden kehityksestä sekä kehoa säästävästä harjoittelusta. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään huilistille hyödyllisiä liikuntaharrastuksia ja kuvaillaan testattuja harjoitteita. Lopuksi kerrotaan sähköisen kyselyn toteuttamisesta ja sen tuloksista. Keräämäni palautteen mukaan harjoitteet olivat selkeitä ja ne toimivat hyvin myös itseopiskelun apuna. Erilaisiin aihealueisiin oli ollut helppo kiinnittää huomiota myös jälkikäteen soittotunneilla. Omassa opetuksessani huomasin, että oppilaideni kehotietoisuus kasvoi ja he ymmärsivät, miten kehon tasapainoinen tila vaikutti esimerkiksi huilun ääneen.
Työn tekeminen auttoi minua muodostamaan harjoitteista selkeitä kokonaisuuksia. Sähköisen kyselyn perusteella voin todeta, että kysyntää ja tarvetta tällaisille harjoitteille löytyy niin oppijoiden kuin opettajienkin keskuudesta. Erityisesti toisen asteen opiskelijoiden soittoharjoittelu kaipaa konkreettisia neuvoja siihen, miten mielikuvaharjoittelua käytetään soiton edistämiseen. Tulevaisuudessa harjoitteista voi muodostaa oppaan ja tehdä niistä mahdollisesti julkaisun. Musiikkiopistot tarvitsevat mielestäni lisää työkaluja ergonomia-aiheen opettamiseen. Anatomiatietouden lisäämisellä ja konkreettisten harjoitteiden kehittelyllä voidaan taata se, että oppilaille opetettava tieto on ajanmukaista ja anatomisesti oikein perusteltua. Lisäksi ei pidä unohtaa nuorimpia huilunsoiton harrastajia, joille toivottiin myös ergonomiaohjeistusta.
Opinnäytetyö sisältää tietoa huilunsoiton ja ergonomiatietouden kehityksestä sekä kehoa säästävästä harjoittelusta. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään huilistille hyödyllisiä liikuntaharrastuksia ja kuvaillaan testattuja harjoitteita. Lopuksi kerrotaan sähköisen kyselyn toteuttamisesta ja sen tuloksista. Keräämäni palautteen mukaan harjoitteet olivat selkeitä ja ne toimivat hyvin myös itseopiskelun apuna. Erilaisiin aihealueisiin oli ollut helppo kiinnittää huomiota myös jälkikäteen soittotunneilla. Omassa opetuksessani huomasin, että oppilaideni kehotietoisuus kasvoi ja he ymmärsivät, miten kehon tasapainoinen tila vaikutti esimerkiksi huilun ääneen.
Työn tekeminen auttoi minua muodostamaan harjoitteista selkeitä kokonaisuuksia. Sähköisen kyselyn perusteella voin todeta, että kysyntää ja tarvetta tällaisille harjoitteille löytyy niin oppijoiden kuin opettajienkin keskuudesta. Erityisesti toisen asteen opiskelijoiden soittoharjoittelu kaipaa konkreettisia neuvoja siihen, miten mielikuvaharjoittelua käytetään soiton edistämiseen. Tulevaisuudessa harjoitteista voi muodostaa oppaan ja tehdä niistä mahdollisesti julkaisun. Musiikkiopistot tarvitsevat mielestäni lisää työkaluja ergonomia-aiheen opettamiseen. Anatomiatietouden lisäämisellä ja konkreettisten harjoitteiden kehittelyllä voidaan taata se, että oppilaille opetettava tieto on ajanmukaista ja anatomisesti oikein perusteltua. Lisäksi ei pidä unohtaa nuorimpia huilunsoiton harrastajia, joille toivottiin myös ergonomiaohjeistusta.