Vuorovaikutus laulunopettajan työssä : Kehittämistyö
Taari, Jenni (2021)
Taari, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107979
Tiivistelmä
Tämän päivän työelämän haasteet erityisesti kasvatuksen ja koulutuksen alalla tuovat vuorovaikutustaitojen hallitsemisen vahvasti esille. Tässä kehittämistyössäni tarkastelen pop- ja jazzlaulupedagogien käsityksiä vuorovaikutustaidoista. Tietopohjassa käsittelen aluksi opettajuutta ja pedagogin polkua sekä oppimisen omakohtaisuutta huomioiden laulunopettajan työn moninaisuuden. Lisäksi tarkastelen kehittämistyössäni vuorovaikutusta kirjallisuuden ja valitsemieni tarkennettujen termien avulla. Kehittämistyöni sisältää haastattelututkimuksen, jossa valitsin haastateltavaksi kuusi ammattikorkeakoulusta valmistunutta pop- ja jazzlaulunopettajaa, jotka ovat valmistuneet kahden viime vuoden aikana ammattiinsa ja joilla ole muuta opettajakoulutusta.
Tuloksissa tulee hyvin yksiselitteisesti ilmi vuorovaikutuksen ja laulunopettajan vuorovaikutustaitojen tärkeys laulunopettajan työssä. Vuorovaikutus ja opettajan vuorovaikutustaidot ovat haastateltavien mukaan edellytys onnistuneelle laulunopiskelulle. Haastatteluissa korostui myös vuorovaikutustaitojen kehittämisen tärkeys.
Kehittämistyöni kehittää omaa ammattialaa tuomalla vuorovaikutustaitojen merkitystä tietoisuuteen sekä antaa tulevaisuuden laulupedagogiopiskelijoille työvälineitä vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Laadin kehittämistyöni yhteydessä laulunopettajaksi opiskeleville oppimateriaalin, joka käsittelee vuorovaikutusta ammattina ja termin moninaisuutta laulunopettajan työkentällä. Kehittämistyöni tarkoituksena on tarkentaa ja eritellä vuorovaikutustaidot -käsitettä ymmärrettävämmäksi laulunopettajan työnkuvassa - mitä vuorovaikutus on sekä miten se on osana oman opettajuuden muotoutumista.
Huomasin kehittämistyöprosessini aikana, että vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen herätti kiinnostusta myös laajemmassa mittakaavassa opetusalalla työskentelevien keskuudessa. Kehittämistyöni aihetta voikin soveltaa tulevaisuudessa esimerkiksi muiden musiikin tyylisuuntien tai muiden instrumenttien pedagogiikassa.
Tuloksissa tulee hyvin yksiselitteisesti ilmi vuorovaikutuksen ja laulunopettajan vuorovaikutustaitojen tärkeys laulunopettajan työssä. Vuorovaikutus ja opettajan vuorovaikutustaidot ovat haastateltavien mukaan edellytys onnistuneelle laulunopiskelulle. Haastatteluissa korostui myös vuorovaikutustaitojen kehittämisen tärkeys.
Kehittämistyöni kehittää omaa ammattialaa tuomalla vuorovaikutustaitojen merkitystä tietoisuuteen sekä antaa tulevaisuuden laulupedagogiopiskelijoille työvälineitä vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Laadin kehittämistyöni yhteydessä laulunopettajaksi opiskeleville oppimateriaalin, joka käsittelee vuorovaikutusta ammattina ja termin moninaisuutta laulunopettajan työkentällä. Kehittämistyöni tarkoituksena on tarkentaa ja eritellä vuorovaikutustaidot -käsitettä ymmärrettävämmäksi laulunopettajan työnkuvassa - mitä vuorovaikutus on sekä miten se on osana oman opettajuuden muotoutumista.
Huomasin kehittämistyöprosessini aikana, että vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen herätti kiinnostusta myös laajemmassa mittakaavassa opetusalalla työskentelevien keskuudessa. Kehittämistyöni aihetta voikin soveltaa tulevaisuudessa esimerkiksi muiden musiikin tyylisuuntien tai muiden instrumenttien pedagogiikassa.