Lapsen kuulluksi tuleminen sijaishuollossa: Lasten ja työntekijöiden näkökulmia lasten kuulemisesta
Äikäs, Elli; Ala-Jokimäki, Essi (2021)
Äikäs, Elli
Ala-Jokimäki, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105108030
Tiivistelmä
Lastensuojelun lähtökohtana on aina lapsen etu. Jotta lapsen etu voidaan turvata, on lastensuojelun työntekijöiden velvollisuutena taata lapselle kuuluvat oikeudet. Yksi lapsen keskeisistä oikeuksista on kuulluksi tuleminen ja siitä on erikseen säädetty laissa ja ihmisoikeussopimuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sijaishuollossa asuvien lasten kokemuksia kuulluksi tulemisesta. Tarkoituksena on selvittää myös sijaishuollon työntekijöiden näkemyksiä lasten kuulemisesta. Tutkimuksen tavoitteena on herättää keskustelua tärkeästä lasten oikeudesta ja saada työyhteisöt kiinnittämään aiheeseen huomiota omassa toiminnassaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lastensuojelua, lapsen osallisuutta ja kuulluksi tulemista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto hankittiin teemahaastattelua käyttäen. Työntekijöiden ja lasten vastaukset analysoitiin erikseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että lapset kokevat pääsääntöisesti tulevansa kuulluiksi sijaishuollossa. Lapset eivät tuoneet ilmi, että erilaisilla tekijöillä olisi suurempia vaikutuksia kuulluksi tulemisessa. Työntekijöiden vastauksissa vuorovaikutuksen merkitys ja lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen korostuivat. Lisäksi kuulemistilanteen valitsemiseen on syytä kiinnittää huomiota.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lastensuojelua, lapsen osallisuutta ja kuulluksi tulemista. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto hankittiin teemahaastattelua käyttäen. Työntekijöiden ja lasten vastaukset analysoitiin erikseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että lapset kokevat pääsääntöisesti tulevansa kuulluiksi sijaishuollossa. Lapset eivät tuoneet ilmi, että erilaisilla tekijöillä olisi suurempia vaikutuksia kuulluksi tulemisessa. Työntekijöiden vastauksissa vuorovaikutuksen merkitys ja lapsen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen korostuivat. Lisäksi kuulemistilanteen valitsemiseen on syytä kiinnittää huomiota.