Tietoturvamobiilipelin toteutus Unitya hyödyntäen
Kuusiniemi, Jussi; Välikangas, Ossi (2021)
Kuusiniemi, Jussi
Välikangas, Ossi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118184
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli aiheena toteuttaa mobiilipeli käyttämällä Unity-pelimoottoria. Tämän mobiilipelin tarkoituksena oli tutustuttaa varhaiskasvatusikäisiä lapsia tietoturvaan ja turvalliseen käyttäytymiseen internetissä. Koska pelin kohderyhmänä ovat pienet lapset, niin pelin piti olla helposti ymmärrettävissä ja helposti käyttöön otettava.
Käsittelimme tässä opinnäytetyössä asioita, joita on syytä ottaa huomioon, kun suunnitellaan peliä varhaiskasvatukseen, käyttämäämme pelimoottoria ja työn eri vaiheita. Teimme sovelluksesta proof of concept -version, jolla todensimme kykymme jatkaa pelin kehitystä opinnäytetyön jälkeen. Lopussa pohdimme työmme onnistumista ja varhaiskasvatuksen tilaa suhteessa IT-opetukseen.
Mobiilipelimme on muistipeli, jossa pitää saada oikeita pareja. Pelin tässä vaiheessa pareja on neljä, mutta pelimme on rakennettu niin, että lisäparien lisääminen tulevaisuudessa on vaivatonta. Peli toimii siten, että toisessa kortissa on tietoturvahaitta ja toisessa kortissa on sille korjaus.
Mobiilipeli on toteutettu C#-kielellä, jota käyttämämme Unity-pelimoottori tukee hyvin. C# on Microsoftin kehittämä kieli alun perin .NET-ohjelmistokomponenttikirjastoa varten. Unity on tehokas ja monipuolinen kaiken tasoisille osaajille suunnattu pelimoottori. Unityn käyttö on ilmaista pienille kehittäjille, ja siinä on saatavilla erilaisia ominaisuuksia, joiden avulla pelistä voi muokata monipuolisen ja halutun näköisen.
Käsittelimme tässä opinnäytetyössä asioita, joita on syytä ottaa huomioon, kun suunnitellaan peliä varhaiskasvatukseen, käyttämäämme pelimoottoria ja työn eri vaiheita. Teimme sovelluksesta proof of concept -version, jolla todensimme kykymme jatkaa pelin kehitystä opinnäytetyön jälkeen. Lopussa pohdimme työmme onnistumista ja varhaiskasvatuksen tilaa suhteessa IT-opetukseen.
Mobiilipelimme on muistipeli, jossa pitää saada oikeita pareja. Pelin tässä vaiheessa pareja on neljä, mutta pelimme on rakennettu niin, että lisäparien lisääminen tulevaisuudessa on vaivatonta. Peli toimii siten, että toisessa kortissa on tietoturvahaitta ja toisessa kortissa on sille korjaus.
Mobiilipeli on toteutettu C#-kielellä, jota käyttämämme Unity-pelimoottori tukee hyvin. C# on Microsoftin kehittämä kieli alun perin .NET-ohjelmistokomponenttikirjastoa varten. Unity on tehokas ja monipuolinen kaiken tasoisille osaajille suunnattu pelimoottori. Unityn käyttö on ilmaista pienille kehittäjille, ja siinä on saatavilla erilaisia ominaisuuksia, joiden avulla pelistä voi muokata monipuolisen ja halutun näköisen.