Infratyömaan logistiikka
Soudunsaari, Arto (2021)
Soudunsaari, Arto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118293
Tiivistelmä
Infrarakentaminen sisältää lähes poikkeuksetta maa-ainesten siirtämisestä paikasta toiseen. Yleisimpiä työtehtäviä työmaalla ovat massanvaihdot, joissa huonosti kantava tai routiva maa-aines kaivetaan pois ja korvataan paremmin kantavalla tai routimattomalla maa-aineksella. Vanhat maa-ainekset pyritään käyttämään hyödyksi työmaalla tai ajetaan suunnitelmissa esiintyvälle läjitysalueelle. Uudet rakennekerrokset ajetaan työmaalle lähimmältä maanottopaikalta, mistä tarvittavaa maa-ainesta löytyy. Koska maanottopaikat eivät useimmiten sijaitse työmaa-alueella, tulee maa-aineksien kuljetuksista suurin osa työmaankustannuksista. Infrarakentamisen kohteissa noin 50 % työmaankustannuksista tulee maa-ainesten kuljetuksista.
Opinnäytetyössä tutustuttiin infrarakentamisen logistiikkaan, erityisesti maa-ainesten kuljettamiseen. Työn tavoitteena oli perehtyä työmaalla oleviin työkoneisiin, maa-aineksia liikuttavaiin ajoneuvoihin ja työmaalla käytettäviin maa-aineksiin. Lisäksi tutustuttiin työnjohdon näkökulmaan siitä, mitä työnjohtajan pitää tietää logistiikasta, jotta työmaa saadaan etenemään suunnitellussa aikataulussa ja ennen kaikkea tehokkaasti.
Opinnäytetyössä todettiin, että työmaankustannuksista noin puolet tulee maa-ainesten kuljettamisesta, minkä vuoksi kuljetus on tärkeää suunnitella tarkasti. On myös tärkeä kiinnittää huomiota maa-aineksen laatuun, sillä hyvät maa-ainekset voidaan ottaa uusiokäyttöön. Myös nykypäivänä ovat yleistymässä myös teollisesti tuotetut ja kierrätetyt rakennusmateriaalit. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää rengasrouhetta ja vaahtolasimursketta.
Opinnäytetyössä tutustuttiin infrarakentamisen logistiikkaan, erityisesti maa-ainesten kuljettamiseen. Työn tavoitteena oli perehtyä työmaalla oleviin työkoneisiin, maa-aineksia liikuttavaiin ajoneuvoihin ja työmaalla käytettäviin maa-aineksiin. Lisäksi tutustuttiin työnjohdon näkökulmaan siitä, mitä työnjohtajan pitää tietää logistiikasta, jotta työmaa saadaan etenemään suunnitellussa aikataulussa ja ennen kaikkea tehokkaasti.
Opinnäytetyössä todettiin, että työmaankustannuksista noin puolet tulee maa-ainesten kuljettamisesta, minkä vuoksi kuljetus on tärkeää suunnitella tarkasti. On myös tärkeä kiinnittää huomiota maa-aineksen laatuun, sillä hyvät maa-ainekset voidaan ottaa uusiokäyttöön. Myös nykypäivänä ovat yleistymässä myös teollisesti tuotetut ja kierrätetyt rakennusmateriaalit. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää rengasrouhetta ja vaahtolasimursketta.