Flödesundersökning : Av topplock till personbil
Hägerstrand, Joel (2021)
Hägerstrand, Joel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105138567
Tiivistelmä
I mitt examensarbete undersöker jag hur man med hjälp av programmen Inventor och
COMSOL kan tillämpa teoretisk optimering av ett personbilstopplock i praktiken.
Jag har valt att basera mitt slutarbete på detta ämne för att vidare utöka min kunskap om
rit- och CFD-program, samt att lära mig mera om att effektoptimera en motor.
Resultatet baseras på följande frågeställning:
Går det att få jämförbara värden från CFD-simulering mot verkligheten?
För att få svar på frågeställningen kommer en insugskanal att avritas i Inventor för att
sedan flödestestas i fysikprogrammet COMSOL Multiphysics. Dessa värden jämförs
sedan med verkliga värden tagna ur en hembyggd flödesbänk.
Resultatet visar på lyckade flödestester såväl i COMSOL samt i verkligheten.
Slutsatsen är att man med denna metod kan erhålla jämförbara värden.
COMSOL kan tillämpa teoretisk optimering av ett personbilstopplock i praktiken.
Jag har valt att basera mitt slutarbete på detta ämne för att vidare utöka min kunskap om
rit- och CFD-program, samt att lära mig mera om att effektoptimera en motor.
Resultatet baseras på följande frågeställning:
Går det att få jämförbara värden från CFD-simulering mot verkligheten?
För att få svar på frågeställningen kommer en insugskanal att avritas i Inventor för att
sedan flödestestas i fysikprogrammet COMSOL Multiphysics. Dessa värden jämförs
sedan med verkliga värden tagna ur en hembyggd flödesbänk.
Resultatet visar på lyckade flödestester såväl i COMSOL samt i verkligheten.
Slutsatsen är att man med denna metod kan erhålla jämförbara värden.