Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksiotto : verkko-opetusmateriaali sairaanhoidon opiskelijoille
Leinonen, Kaisa (2021)
Leinonen, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148694
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla tulee olla valmius kohdata lähisuhdeväkivallan uhri, hallita tunnistamisen ja puheeksioton menetelmät, sekä ohjata henkilö oikean avun piiriin. Osaamisen kehittämiseksi tarvitaan tiedon lisäämistä sekä koulutusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa ammattikorkeakoulutasoista opetusmateriaalia verkossa toteutettavalle opintojaksolle Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö aiheesta lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksiotto. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä ja toimeksiantona Laurea-ammattikorkeakoululle. Verkko-opetusmateriaalin kohderyhmänä ovat opintojaksolle osallistuvat ohjaavat opettajat sekä sairaanhoidon opiskelijat. Hoitotyön opettajat voivat hyödyntää materiaalia opetuksen välineenä. Opiskelijoille opetusmateriaalin tavoitteena on esitellä lähisuhdeväkivallan aihepiiriä, sekä auttaa soveltamaan sekä käyttämään oppimaansa tietoa opintojen aikana suoritettavassa sairaanhoitajan ammatillisen ydinosaamisen valtakunnallisessa kokeessa. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Sairaanhoitajan osaamisvaatimusten mukaisesti se lisää valmiuksia toimia tilanteissa, jossa vaaditaan lähisuhdeväkivallan tunnistamisen ja puheeksioton menetelmien osaamista.
Verkossa toteutettavalle opintojaksolle tuotettiin kehittämistyönä 10 sivuinen interaktiivinen opas Hiljaisuuden rikkominen -Opas lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen ja puheeksiottoon, joka sisältää aktivoivaa sisältöä. Opinnäytetyön raportissa käsitellään teoreettisia lähtökohtia, keskeisiä käsitteitä sekä kuvataan kehittämistyön suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin prosessit. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lähisuhdeväkivallan laajaa aihepiiriä, sairaanhoitajien toimintaympäristöä ja osaamisvaatimuksia sekä verkossa opiskelua opiskelijan oppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyön luotettavuuden takaamiseksi teoriaosuudessa hyödynnettiin valtakunnallisia suosituksia lähisuhdeväkivallan ehkäisyn ja puuttumisen malleista sekä menetelmistä. Opinnäytetyön tuotoksen arvioinnissa hyödynnettiin kyselyä, jossa kohderyhmän arvioiden perusteella nähtiin interaktiivinen opas opintojakson tarpeita vastaavaksi kokonaisuudeksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa ammattikorkeakoulutasoista opetusmateriaalia verkossa toteutettavalle opintojaksolle Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö aiheesta lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja puheeksiotto. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä ja toimeksiantona Laurea-ammattikorkeakoululle. Verkko-opetusmateriaalin kohderyhmänä ovat opintojaksolle osallistuvat ohjaavat opettajat sekä sairaanhoidon opiskelijat. Hoitotyön opettajat voivat hyödyntää materiaalia opetuksen välineenä. Opiskelijoille opetusmateriaalin tavoitteena on esitellä lähisuhdeväkivallan aihepiiriä, sekä auttaa soveltamaan sekä käyttämään oppimaansa tietoa opintojen aikana suoritettavassa sairaanhoitajan ammatillisen ydinosaamisen valtakunnallisessa kokeessa. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Sairaanhoitajan osaamisvaatimusten mukaisesti se lisää valmiuksia toimia tilanteissa, jossa vaaditaan lähisuhdeväkivallan tunnistamisen ja puheeksioton menetelmien osaamista.
Verkossa toteutettavalle opintojaksolle tuotettiin kehittämistyönä 10 sivuinen interaktiivinen opas Hiljaisuuden rikkominen -Opas lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen ja puheeksiottoon, joka sisältää aktivoivaa sisältöä. Opinnäytetyön raportissa käsitellään teoreettisia lähtökohtia, keskeisiä käsitteitä sekä kuvataan kehittämistyön suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin prosessit. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lähisuhdeväkivallan laajaa aihepiiriä, sairaanhoitajien toimintaympäristöä ja osaamisvaatimuksia sekä verkossa opiskelua opiskelijan oppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyön luotettavuuden takaamiseksi teoriaosuudessa hyödynnettiin valtakunnallisia suosituksia lähisuhdeväkivallan ehkäisyn ja puuttumisen malleista sekä menetelmistä. Opinnäytetyön tuotoksen arvioinnissa hyödynnettiin kyselyä, jossa kohderyhmän arvioiden perusteella nähtiin interaktiivinen opas opintojakson tarpeita vastaavaksi kokonaisuudeksi.