Hyvinvointiosaaminen merkityksellisenä oppimiskokemuksena: koulutuksen kehittäminen yhdessä oppien
Parta, Anna (2021)
Parta, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199423
Tiivistelmä
Kasvava huoli nuorten hyvinvoinnista toimi liikkeelle panevana voimana tämän kehollisen
hyvinvointiosaamisen koulutuksen kehittämistyössä. Nuorten mielenterveyden ja jaksamisen haasteet sekä perustarpeisiin liittyvät puutteet nuorten laadukkaan unen, liikunnan ja ravinnon suhteen ovat herättäneet huolta valtakunnallisesti.
Nuorten hyvinvointiosaamisen oppiminen korostuu perusopetuksen opetussuunnitelmassa, uudessa lukion opetussuunnitelmassa sekä ammatillisen opetuksen tutkinnonperusteissa.
Nuoret ovat hyvin tietoisia terveyttä ja hyvinvointia edistävistä tekijöistä. Haasteena on,
että tieto ei kanna toiminnan tasolle konkreettisten terveyttä ja hyvinvointia edistävien tekojen ja valintojen osalta. Tässä kehittämistyössä vastataan tähän haasteeseen tuottamalla hyvinvointiosaamisen kehollisia-, syvällistä oppimista tukevia käytännön menetelmiä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli prosessinomaisesti ja jatkuvan kehittämisen keinoin tuottaa Hyvinvointiosaamista kehollisesti -koulutus kokonaisuus yhdessä opettajista kootun asiantuntijaverkoston kanssa.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus, joka tukee käytännönläheisyyttä tutkimustyössä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita, interventioita, pilottikokeiluja ja palautekyselyitä.
Koulutusta kehittivät koulutuksen kehittäjätiimi ja opettajaverkosto. Toimintaan osallistuvia
oppilaita ja opiskelijoita opettajineen osallistettiin koulutussisältöjen testaamiseen, kehollisten menetelmien kokeiluihin ja näiden reflektointiin. Toimintatutkimuksessa toteutettiin Spiraalimaista kehittämismallia, jolle on tyypillistä jatkuvan kehittämisen näkökulma.
Kehittämistyön aikana havaittiin yhdessä oppimisen ja kehittämisen vahvistavan laadukkaan koulutussisällön syntyä.
Kehittämistyön toteuttajana toimi Me Uskallamme - Hyvinvointia yhdessä oppien -hankkeen projektipäällikkö. Käytännön kehittämistyötä tehtiin projektipäällikön työajalla osana päivittäistä työtä hankekaudella 2019-2021.
Kehittämistyön tuotoksena luotiin Hyvinvointiosaaminen kehollisesti- koulutus, jonka sisältöihin vaikutti kehittämistyönaikana tehdyt kehittämistoimet. Koulutuksen kautta on mahdollista jakaa hyviksi testattuja kehollisia harjoitteita hyvinvointiosaamisen oppimisen ja opettamisen tueksi.
hyvinvointiosaamisen koulutuksen kehittämistyössä. Nuorten mielenterveyden ja jaksamisen haasteet sekä perustarpeisiin liittyvät puutteet nuorten laadukkaan unen, liikunnan ja ravinnon suhteen ovat herättäneet huolta valtakunnallisesti.
Nuorten hyvinvointiosaamisen oppiminen korostuu perusopetuksen opetussuunnitelmassa, uudessa lukion opetussuunnitelmassa sekä ammatillisen opetuksen tutkinnonperusteissa.
Nuoret ovat hyvin tietoisia terveyttä ja hyvinvointia edistävistä tekijöistä. Haasteena on,
että tieto ei kanna toiminnan tasolle konkreettisten terveyttä ja hyvinvointia edistävien tekojen ja valintojen osalta. Tässä kehittämistyössä vastataan tähän haasteeseen tuottamalla hyvinvointiosaamisen kehollisia-, syvällistä oppimista tukevia käytännön menetelmiä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli prosessinomaisesti ja jatkuvan kehittämisen keinoin tuottaa Hyvinvointiosaamista kehollisesti -koulutus kokonaisuus yhdessä opettajista kootun asiantuntijaverkoston kanssa.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus, joka tukee käytännönläheisyyttä tutkimustyössä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita, interventioita, pilottikokeiluja ja palautekyselyitä.
Koulutusta kehittivät koulutuksen kehittäjätiimi ja opettajaverkosto. Toimintaan osallistuvia
oppilaita ja opiskelijoita opettajineen osallistettiin koulutussisältöjen testaamiseen, kehollisten menetelmien kokeiluihin ja näiden reflektointiin. Toimintatutkimuksessa toteutettiin Spiraalimaista kehittämismallia, jolle on tyypillistä jatkuvan kehittämisen näkökulma.
Kehittämistyön aikana havaittiin yhdessä oppimisen ja kehittämisen vahvistavan laadukkaan koulutussisällön syntyä.
Kehittämistyön toteuttajana toimi Me Uskallamme - Hyvinvointia yhdessä oppien -hankkeen projektipäällikkö. Käytännön kehittämistyötä tehtiin projektipäällikön työajalla osana päivittäistä työtä hankekaudella 2019-2021.
Kehittämistyön tuotoksena luotiin Hyvinvointiosaaminen kehollisesti- koulutus, jonka sisältöihin vaikutti kehittämistyönaikana tehdyt kehittämistoimet. Koulutuksen kautta on mahdollista jakaa hyviksi testattuja kehollisia harjoitteita hyvinvointiosaamisen oppimisen ja opettamisen tueksi.