7–12-vuotiaiden bändiryhmän ohjaaminen : Opettaja bändiryhmän ohjaajana
Iljin, Lauri (2021)
Iljin, Lauri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209643
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin haastattelujen ja alan lähdekirjallisuuden pohjalta, miten 7–12-vuotiaiden bändiryhmää ohjataan. Tarkennan opinnäytetyöni tavoitetta seuraavilla kysymyksillä: Miten opettaja voi tukea oppijalähtöistä oppimista 7–12-vuotiaiden bändin ohjaajana? Miten opettaja voi rakentaa 7–12-vuotiaalle mielekkään bändin? Miten opettaja voi synnyttää osallistumista ja innostumista tukevan oppimisympäristön 7–12-vuotiaiden bändille? Minkälaisia työtapoja ja harjoituksia 7–12-vuotiaiden bändissä kannattaa käyttää?
Toteutin työni perehtymällä lähdekirjallisuuteen ja teemahaastattelemalla kahta opettajaa kevään 2021 aikana. Haastattelujen teemat valitsin lähdekirjallisuuden pohjalta. Teemat olivat opettajuus, toimiva ryhmä, osallistuminen ja motivaatio sekä monipuoliset työtavat.
Tuloksissa keskiöön nousivat sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen merkitys, oppijalähtöisyys sekä opettajan suuri vastuu ryhmäopetuksessa. Toimivaa ryhmää tarkastellessa olennaista olivat yhteiset säännöt, turvallinen ryhmä, ystävien merkitys ja kokemus ryhmään kuulumisesta. Innostumisen ja osallistumisen avulla oppilaat sitoutuvat ryhmän toimintaan ja yhteisiin tavoitteisiin. Olennaiseksi tuloksissa nousivat myös arviointi ja tuntien suunnittelu. Monipuoliset työtavat tukevat erilaisia oppilaita ja lisäävät työrauhaa.
Tämän opinnäytetyön tekeminen oli erittäin mielenkiintoista ja opettavaista ja samalla ymmärrykseni ryhmän toiminnasta on kasvanut. Mielestäni opinnäytetyöstäni voisivat hyötyä erityisesti sellaiset opettajat, joilla on vähän kokemusta ryhmäopetuksesta. Työstäni voi saada vinkkejä ja käyttökelpoisia ideoita toimivan ryhmän luomiseksi.
Toteutin työni perehtymällä lähdekirjallisuuteen ja teemahaastattelemalla kahta opettajaa kevään 2021 aikana. Haastattelujen teemat valitsin lähdekirjallisuuden pohjalta. Teemat olivat opettajuus, toimiva ryhmä, osallistuminen ja motivaatio sekä monipuoliset työtavat.
Tuloksissa keskiöön nousivat sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen merkitys, oppijalähtöisyys sekä opettajan suuri vastuu ryhmäopetuksessa. Toimivaa ryhmää tarkastellessa olennaista olivat yhteiset säännöt, turvallinen ryhmä, ystävien merkitys ja kokemus ryhmään kuulumisesta. Innostumisen ja osallistumisen avulla oppilaat sitoutuvat ryhmän toimintaan ja yhteisiin tavoitteisiin. Olennaiseksi tuloksissa nousivat myös arviointi ja tuntien suunnittelu. Monipuoliset työtavat tukevat erilaisia oppilaita ja lisäävät työrauhaa.
Tämän opinnäytetyön tekeminen oli erittäin mielenkiintoista ja opettavaista ja samalla ymmärrykseni ryhmän toiminnasta on kasvanut. Mielestäni opinnäytetyöstäni voisivat hyötyä erityisesti sellaiset opettajat, joilla on vähän kokemusta ryhmäopetuksesta. Työstäni voi saada vinkkejä ja käyttökelpoisia ideoita toimivan ryhmän luomiseksi.