Asiantuntijoiden kokemukset etäkouluttamisesta
Pernu, Arja (2021)
Pernu, Arja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010052
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan verkostoon kuuluvien asiantuntijoiden kokemusten tiedostaminen korona-aikana tapahtuneesta etäkouluttamisesta, heidän näkemyksensä omasta osaamisesta etäkouluttamisen ja digitaalisen osaamisen näkökulmasta sekä lisäkoulutustarpeiden esiintuomisesta. Opinnäytetyöllä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia asiantuntijoilla oli korona-ajan kouluttamisesta etäyhteydellä? Millainen näkemys asiantuntijoilla oli omasta osaamisesta etäkouluttamisesta sekä digitaalisesta osaamisesta? Millaista lisäosaamista ja/tai tukea asiantuntijat tarvitsevat, jotta voisivat käyttää paremmin digiratkaisuja kouluttaessa koulutusohjelmissa? Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona valtakunnallisesti toimivalle ura- ja työllistämisen palveluja sekä koulutuspalveluja tarjoavalle yritykselle.
Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan asiakaskokemukseen liittyvät tavoitteet, joihin yhtenä osana vaikuttavat laadukkaat koulutuspäivien toteutukset ja asiantuntijoiden korkea pedagoginen osaaminen sekä laadukas digitaalinen etäkoulutustoteutus.
Opinnäyte toteutettiin tapaustutkimuksena, johon laadittiin sähköinen kyselylomake, Surveypal-sovelluksella. Taustatietona kyselyssä kartoitettiin asiantuntijan koulutusala- tai alat, joilla hän toimii kouluttajana. Kysely sisälsi pääasiallisesti avoimia kysymyksiä sekä numeraalisia arviointeja oman digitaalisen osaamisen suhteen sekä vaihtoehtoihin perustuvan valintakysymyksen liittyen lisäosaamisen tarpeesta digitaalisiin sovelluksiin.
Kyselyyn vastasi 19 % kyselyn saaneista (n=67). Tuloksista voitiin nähdä pääosin etäkouluttamisen olleen positiivinen kokemus ja lisänneen asiantuntijoiden omaa osaamista etäkouluttamisen ja digitaalisten sovellusten suhteen. Kyselyn avulla saatiin monipuolisia kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja nähtiin tarve lisäkouluttamiselle digitaalisten sovellusten ja menetelmien suhteen. Vastauksien avulla voidaan kehittää toimintamalleja ja tarjota lisäkoulutusta verkoston asiantuntijoille. The objective of the thesis was to focus on experts’ experiences in remote training in the thesis sponsor's own network during COVID-19 pandemic. The thesis concentrated on how experts saw their own skills and digital competence in distance training, and how to express the need for additional training. The study sought answers to the following questions: What kind of remote training experiences did the experts have during the pandemic? What was the experts’ opinion on their own knowledge of distance training, as well as their digital competence? What additional skills and/or sup-port would they need to better use digital solutions in training programs? The thesis was mandated by a nationwide company providing career and employment services and educational services.
The motivation for the thesis was the sponsor's customer experience. Customer experience is built with high quality training days, high pedagogical expertise and high quality digital remote training.
The thesis was carried out as a case study. An electronic questionnaire was drafted using the Surveypal application. To collect some background information on experts the participants were asked their field of education or fields in which they teach. There were mainly open questions in the questionnaire. In addition to open questions, there were numerical assessments regarding their digital competencies and an options-based selection regarding the needs for additional skills in digital applications. The response rate was 19% (n=67). The results were mainly positive. Experts thought they had gained more expertise in remote training and digital applications. The study provided various perspectives on development and demonstrated the need for further training in digital applications and methods. The study could be used in developing activities and providing additional training for experts in the network.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan verkostoon kuuluvien asiantuntijoiden kokemusten tiedostaminen korona-aikana tapahtuneesta etäkouluttamisesta, heidän näkemyksensä omasta osaamisesta etäkouluttamisen ja digitaalisen osaamisen näkökulmasta sekä lisäkoulutustarpeiden esiintuomisesta. Opinnäytetyöllä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia asiantuntijoilla oli korona-ajan kouluttamisesta etäyhteydellä? Millainen näkemys asiantuntijoilla oli omasta osaamisesta etäkouluttamisesta sekä digitaalisesta osaamisesta? Millaista lisäosaamista ja/tai tukea asiantuntijat tarvitsevat, jotta voisivat käyttää paremmin digiratkaisuja kouluttaessa koulutusohjelmissa? Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona valtakunnallisesti toimivalle ura- ja työllistämisen palveluja sekä koulutuspalveluja tarjoavalle yritykselle.
Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan asiakaskokemukseen liittyvät tavoitteet, joihin yhtenä osana vaikuttavat laadukkaat koulutuspäivien toteutukset ja asiantuntijoiden korkea pedagoginen osaaminen sekä laadukas digitaalinen etäkoulutustoteutus.
Opinnäyte toteutettiin tapaustutkimuksena, johon laadittiin sähköinen kyselylomake, Surveypal-sovelluksella. Taustatietona kyselyssä kartoitettiin asiantuntijan koulutusala- tai alat, joilla hän toimii kouluttajana. Kysely sisälsi pääasiallisesti avoimia kysymyksiä sekä numeraalisia arviointeja oman digitaalisen osaamisen suhteen sekä vaihtoehtoihin perustuvan valintakysymyksen liittyen lisäosaamisen tarpeesta digitaalisiin sovelluksiin.
Kyselyyn vastasi 19 % kyselyn saaneista (n=67). Tuloksista voitiin nähdä pääosin etäkouluttamisen olleen positiivinen kokemus ja lisänneen asiantuntijoiden omaa osaamista etäkouluttamisen ja digitaalisten sovellusten suhteen. Kyselyn avulla saatiin monipuolisia kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja nähtiin tarve lisäkouluttamiselle digitaalisten sovellusten ja menetelmien suhteen. Vastauksien avulla voidaan kehittää toimintamalleja ja tarjota lisäkoulutusta verkoston asiantuntijoille.
The motivation for the thesis was the sponsor's customer experience. Customer experience is built with high quality training days, high pedagogical expertise and high quality digital remote training.
The thesis was carried out as a case study. An electronic questionnaire was drafted using the Surveypal application. To collect some background information on experts the participants were asked their field of education or fields in which they teach. There were mainly open questions in the questionnaire. In addition to open questions, there were numerical assessments regarding their digital competencies and an options-based selection regarding the needs for additional skills in digital applications. The response rate was 19% (n=67). The results were mainly positive. Experts thought they had gained more expertise in remote training and digital applications. The study provided various perspectives on development and demonstrated the need for further training in digital applications and methods. The study could be used in developing activities and providing additional training for experts in the network.