Pop/jazz-musiikkiohjelmisto osaksi klassisen kitaran ohjelmistoa : kolme sovitusta musiikkiopiston klassisen kitaransoiton oppilaille
Rostedt, Jere (2021)
Rostedt, Jere
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on laajentaa klassisen kitaran soitto-ohjelmistoa musiikkiopiston kitaraoppilaiden lempikappaleista tehdyillä uusilla pop/jazz-sovituksilla. Opinnäytetyössä on pedagoginen ja kirjallinen osio.
Pedagoginen osio koostuu pop/jazz-kappaleista tehdyistä sovituksista ja niiden opettamisesta kitaraoppilaille. Kirjallisessa osiossa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia ja minkä tasoisia kappaleita kannattaa sovittaa musiikkiopiston klassisen kitaran soitto-oppilaille? Miten pop/jazz-musiikin sovittaminen, soittaminen ja opettaminen soveltuvat klassisen kitaran soitonopiskeluun musiikkiopistossa? Tutkimusmenetelmänä käytettiin sovitusten soveltuvuuden testaamista käytännössä kitaraoppilaiden kanssa sekä opetuksen reflektointia ja oppilaiden haastattelua.
Haastattelututkimuksen myönteinen tulos kannustaa käyttämään jatkossakin opetustyössä oppilaslähtöistä opetusmetodia, joka sisältää oppilaiden lempikappaleiden käyttämistä muun soitto-ohjelmiston ohessa tuomaan vaihtelua sekä lisäämään oppilaiden innostusta soittoharjoitteluun.
Opinnäytetyö antaa työkaluja soitonopettajille, jotka haluavat lisätä soitto-ohjelmistoa omille oppilailleen ja lisätä soittoharjoittelua. Lisäksi tavoitteena on kannustaa opettajia sovitustyöhön. The aim of this thesis is to expand the classical guitar playing repertoire with new pop/jazz arrangements about music college guitar students' favourite songs. The thesis has a pedagogical and written section.
The pedagogical section consists of arrangements made of pop/jazz songs and teaching them to guitar students. In the written section the answer to the following questions is sought: What kind and what level of arrangement from pop/jazz pieces could be suitable to music school classical guitar playing students? How do the pop/jazz arrangements, the playing and teaching of them fit in with studying classical guitar playing at music college? As the methods of the research are the testing the suitability of the arrangements in practice with guitar students, as well as the reflection of the teaching and finally the interview of the guitar students.
The positive outcome of the interview study encourages the continued use of a pupil oriented teaching method, which includes the use of students' favourite songs in addition to other playing software, as well as increasing students' enthusiasm for playing training.
The thesis gives tools for teachers who want to increase their repertoire to students and increase practice. Also, the goal is to support teachers to make arrangements.
Pedagoginen osio koostuu pop/jazz-kappaleista tehdyistä sovituksista ja niiden opettamisesta kitaraoppilaille. Kirjallisessa osiossa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia ja minkä tasoisia kappaleita kannattaa sovittaa musiikkiopiston klassisen kitaran soitto-oppilaille? Miten pop/jazz-musiikin sovittaminen, soittaminen ja opettaminen soveltuvat klassisen kitaran soitonopiskeluun musiikkiopistossa? Tutkimusmenetelmänä käytettiin sovitusten soveltuvuuden testaamista käytännössä kitaraoppilaiden kanssa sekä opetuksen reflektointia ja oppilaiden haastattelua.
Haastattelututkimuksen myönteinen tulos kannustaa käyttämään jatkossakin opetustyössä oppilaslähtöistä opetusmetodia, joka sisältää oppilaiden lempikappaleiden käyttämistä muun soitto-ohjelmiston ohessa tuomaan vaihtelua sekä lisäämään oppilaiden innostusta soittoharjoitteluun.
Opinnäytetyö antaa työkaluja soitonopettajille, jotka haluavat lisätä soitto-ohjelmistoa omille oppilailleen ja lisätä soittoharjoittelua. Lisäksi tavoitteena on kannustaa opettajia sovitustyöhön.
The pedagogical section consists of arrangements made of pop/jazz songs and teaching them to guitar students. In the written section the answer to the following questions is sought: What kind and what level of arrangement from pop/jazz pieces could be suitable to music school classical guitar playing students? How do the pop/jazz arrangements, the playing and teaching of them fit in with studying classical guitar playing at music college? As the methods of the research are the testing the suitability of the arrangements in practice with guitar students, as well as the reflection of the teaching and finally the interview of the guitar students.
The positive outcome of the interview study encourages the continued use of a pupil oriented teaching method, which includes the use of students' favourite songs in addition to other playing software, as well as increasing students' enthusiasm for playing training.
The thesis gives tools for teachers who want to increase their repertoire to students and increase practice. Also, the goal is to support teachers to make arrangements.