Työn merkityksellisyyden kokemus kassatyössä
Kerkelä, Mari-Anne (2021)
Kerkelä, Mari-Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410648
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin työn merkityksellisyyden kokemusta kassatyössä Forssan Prismassa kassatyöntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia miten kassatyöntekijät kokevat työn merkityksen ja mikä tuo merkitystä työhön. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään sitä millä keinoin työn merkityksen kokemusta voisi parantaa. Työn teoreettisena viitekehyksenä oli merkityksen kokemus, johtaminen, esimiestyö, työhyvinvointi, motivaatio ja työelämä. Työn lähteinä käytettiin kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää tietoa. Lisäksi työhön on käytetty erilaisia haastatteluja sekä tutkimuksia.
Haastattelut toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua mukaillen yksilö haastatteluina. Haastattelut ajoittuivat keväälle 2021. Haastattelut käytiin kasvokkain ja sähköpostiviestien välityksellä. Haastattelun luotettavuus varmistettiin sillä, että alku haastattelussa käsiteltiin käsitettä merkityksen kokemus. Näin ollen haastateltavat ovat ymmärtäneet aiheen ja ovat voineet vastata kysymyksiin luotettavasti. Tutkimukseen osallistui seitsemän Prisma Forssan kassatyöntekijää.
Haastattelun tulosten mukaan haastatteluun osallistuneet kokevat suurimmiksi merkityksen lähteikseen taloudellisen turvan, asiakaspalvelun ja hyvän mielen tuottamisen toiselle. Oma ammatillinen kehittyminen, uuden oppiminen ja vastuunanto koettiin myös tärkeiksi asioiksi työn merkityksen kannalta. Työhön ja työnantajaan ollaan suurimmalta osalta tyytyväisiä tutkimuksen mukaan. Parannettavaa on haastateltavien mukaan palautteen annossa ja siinä, miten yksilö pystyy enemmän vaikuttamaan omaan työhönsä. Palautteen saaminen on tärkeää työntekijöille ja se toimii oman työn kehittäjänä, sekä suunnannäyttäjänä asiakaspalvelussa.
Haastattelut toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua mukaillen yksilö haastatteluina. Haastattelut ajoittuivat keväälle 2021. Haastattelut käytiin kasvokkain ja sähköpostiviestien välityksellä. Haastattelun luotettavuus varmistettiin sillä, että alku haastattelussa käsiteltiin käsitettä merkityksen kokemus. Näin ollen haastateltavat ovat ymmärtäneet aiheen ja ovat voineet vastata kysymyksiin luotettavasti. Tutkimukseen osallistui seitsemän Prisma Forssan kassatyöntekijää.
Haastattelun tulosten mukaan haastatteluun osallistuneet kokevat suurimmiksi merkityksen lähteikseen taloudellisen turvan, asiakaspalvelun ja hyvän mielen tuottamisen toiselle. Oma ammatillinen kehittyminen, uuden oppiminen ja vastuunanto koettiin myös tärkeiksi asioiksi työn merkityksen kannalta. Työhön ja työnantajaan ollaan suurimmalta osalta tyytyväisiä tutkimuksen mukaan. Parannettavaa on haastateltavien mukaan palautteen annossa ja siinä, miten yksilö pystyy enemmän vaikuttamaan omaan työhönsä. Palautteen saaminen on tärkeää työntekijöille ja se toimii oman työn kehittäjänä, sekä suunnannäyttäjänä asiakaspalvelussa.