Ilmeistämö : markkinointi- ja viestintäsuunnittelutoimiston verkkosivuston palvelumuotoilu ja visuaalinen ilme
Halve, Ida (2021)
Halve, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa verkkosivusto ja palvelun visuaalinen ilme uudelle markkinointi- ja viestintätoimistolle. Palvelun päämääränä on luoda markkinoilta erottuva, elämyksellinen, tunnistettava ja helppokäyttöinen käyttöliittymä ja -kokemus, joka toimisi matalan kynnyksen periaatteella. Palvelun halutaan tarjoavan jokaisen asiakkaan tarpeisiin räätälöity yksilöllinen palvelukokemus. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi helsinkiläinen mainostoimisto Designer Helsinki.
Yrityksen lanseeraus tapahtuu vasta kesän 2021 jälkeen, joten opinnäytetyö keskittyy ensisijaisesti palvelun visuaalisen ilmeen luomiseen, sekä verkkosivuston palvelumuotoiluun. Tutkimusosassa pyrittiin luomaan käsitys tulevan yrityksen liiketoimintaperiaatteista, sekä kilpailijoista. Suunnitteluvaihe jakautui kahteen osaan: visuaalisen ilmeen luomiseen ja verkkosivuston käyttöliittymän ja -kokemuksen suunnitteluun. Palvelun identiteettiä pohdittiin työpajoissa, minkä pohjalta luotiin palvelulle visuaalinen ilme. Myös verkkosivuston rakennetta suunniteltiin työpajoissa yhdessä toimeksiantajan kanssa. Verkkosivustolle tulevan palvelulomakkeen suunnitteluun osallistettiin tulevan käyttäjäryhmän edustajia palvelumuotoilun keinoja soveltaen.
Lopputuloksena saavutettiin palvelun visuaalinen ilme, sekä opinnäytetyön päämääränä määritellyt kriteerit täyttävä verkkosivusto. Opinnäytetyön loppuun mennessä verkkosivut eivät aivan kerinneet valmistua koodauksen aikana ilmenneiden toteutusvaikeusten vuoksi. Valmis verkkosivu tullaan esittelemään valmiina julkaisuseminaarissa. Palvelun lanseeraus jää opinnäytetyön ulkopuolelle.
Yrityksen lanseeraus tapahtuu vasta kesän 2021 jälkeen, joten opinnäytetyö keskittyy ensisijaisesti palvelun visuaalisen ilmeen luomiseen, sekä verkkosivuston palvelumuotoiluun. Tutkimusosassa pyrittiin luomaan käsitys tulevan yrityksen liiketoimintaperiaatteista, sekä kilpailijoista. Suunnitteluvaihe jakautui kahteen osaan: visuaalisen ilmeen luomiseen ja verkkosivuston käyttöliittymän ja -kokemuksen suunnitteluun. Palvelun identiteettiä pohdittiin työpajoissa, minkä pohjalta luotiin palvelulle visuaalinen ilme. Myös verkkosivuston rakennetta suunniteltiin työpajoissa yhdessä toimeksiantajan kanssa. Verkkosivustolle tulevan palvelulomakkeen suunnitteluun osallistettiin tulevan käyttäjäryhmän edustajia palvelumuotoilun keinoja soveltaen.
Lopputuloksena saavutettiin palvelun visuaalinen ilme, sekä opinnäytetyön päämääränä määritellyt kriteerit täyttävä verkkosivusto. Opinnäytetyön loppuun mennessä verkkosivut eivät aivan kerinneet valmistua koodauksen aikana ilmenneiden toteutusvaikeusten vuoksi. Valmis verkkosivu tullaan esittelemään valmiina julkaisuseminaarissa. Palvelun lanseeraus jää opinnäytetyön ulkopuolelle.
