Renta Future -vastuullisuusohjelman graafisen ohjeistuksen suunnittelu ja toteutus Renta Oy:lle
Savallampi, Mona (2021)
Savallampi, Mona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511182
Tiivistelmä
Tässä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Renta Oy:lle, joka on suomalainen vuonna 2016 toimintansa aloittanut kone- ja laitevuokraamo.
Työn tavoite oli suunnitella ja toteuttaa Rentan brändikirjan yhteyteen yrityksen vastuullisuusohjelmalle, Renta Futurelle graafinen ohjeistus, johon lukeutuu logo, värit, muodot ja kuvamateriaalit. Ohjeistuksen yhteyteen oli tavoitteena luoda myös esimerkki
markkinointimateriaalista ja Word- ja PowerPoint-asiakirjapohjat Renta Futurelle.
Aihe määräytyi toimeksiantajan tarpeesta saada vastuullisuusohjelmalle graafinen ohjeistus viestinnän tueksi. Työn tekijän henkilökohtaisia tavoitteita oli oppia prosessin myötä lisää visuaalisen ilmeen rakentamisesta, brändistä, brändi-identiteetin rakentamisesta ja yleisesti vastuullisuudesta viestimisestä.
Opinnäytetyön tietoperusta tuki ohjeistuksen suunnittelua ja toteuttamista. Tietoperusta koostuu kahdesta osasta: brändistä ja visuaalisten elementtien läpikäynnistä. Brändi osiossa käydään läpi mikä on brändi, mitkä sen tehtävät ovat sekä mitä ovat brändi-identiteetti ja visuaalinen identiteetti. Teoriassa käy ilmi, että visuaalinen ilme on vain yksi osa brändi-identiteettiä, mutta sen on tuettava yrityksen arvoja. Lisäksi teoriassa tarkasteltiin niitä visuaalisia elementtejä, jotka määrittelevät yrityksen visuaaliseen identiteetin.
Graafisen ohjeistuksen suunnittelun ja toteutuksen tueksi suoritettiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin neljän toimialan yrityksen vastuullisuuteen liittyvän viestinnän visuaalista ilmettä. Tiedonkeruumenetelmän valintaa perusteltiin teorian lisäksi sillä, kun kehittämiskohteena on vastuullisuusohjelman visuaalinen ilme, joten on perusteltua tutkia muiden toimialan yritysten yritysvastuuseen käytettyjä visuaalisia ilmeitä.
Graafinen ohjeistus toteutettiin tietoperustaa ja vertailuanalyysin tuloksia hyödyntäen ja suunnittelussa otettiin huomioon myös Rentan arvot ja visuaalinen identiteetti, jotta kokonaisuudesta tulisi selkeä ja Renta voisi hyödyntää ohjeistusta tulevaisuudessa.
Valmis ohjeistus sisältää tavoitteen mukaiset ohjeistukset ja kokonaisuudessaan ohjeistus onnistui ja siitä tuli selkeä. Myös opinnäytetyön tekijän henkilökohtaiset oppimistavoitteet toteutuivat ja jopa ylittyivät.
Opinnäytetyöprojekti aloitettiin tammikuussa 2021 ja se päätettiin aikataulun mukaisesti toukokuussa 2021.
Työn tavoite oli suunnitella ja toteuttaa Rentan brändikirjan yhteyteen yrityksen vastuullisuusohjelmalle, Renta Futurelle graafinen ohjeistus, johon lukeutuu logo, värit, muodot ja kuvamateriaalit. Ohjeistuksen yhteyteen oli tavoitteena luoda myös esimerkki
markkinointimateriaalista ja Word- ja PowerPoint-asiakirjapohjat Renta Futurelle.
Aihe määräytyi toimeksiantajan tarpeesta saada vastuullisuusohjelmalle graafinen ohjeistus viestinnän tueksi. Työn tekijän henkilökohtaisia tavoitteita oli oppia prosessin myötä lisää visuaalisen ilmeen rakentamisesta, brändistä, brändi-identiteetin rakentamisesta ja yleisesti vastuullisuudesta viestimisestä.
Opinnäytetyön tietoperusta tuki ohjeistuksen suunnittelua ja toteuttamista. Tietoperusta koostuu kahdesta osasta: brändistä ja visuaalisten elementtien läpikäynnistä. Brändi osiossa käydään läpi mikä on brändi, mitkä sen tehtävät ovat sekä mitä ovat brändi-identiteetti ja visuaalinen identiteetti. Teoriassa käy ilmi, että visuaalinen ilme on vain yksi osa brändi-identiteettiä, mutta sen on tuettava yrityksen arvoja. Lisäksi teoriassa tarkasteltiin niitä visuaalisia elementtejä, jotka määrittelevät yrityksen visuaaliseen identiteetin.
Graafisen ohjeistuksen suunnittelun ja toteutuksen tueksi suoritettiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin neljän toimialan yrityksen vastuullisuuteen liittyvän viestinnän visuaalista ilmettä. Tiedonkeruumenetelmän valintaa perusteltiin teorian lisäksi sillä, kun kehittämiskohteena on vastuullisuusohjelman visuaalinen ilme, joten on perusteltua tutkia muiden toimialan yritysten yritysvastuuseen käytettyjä visuaalisia ilmeitä.
Graafinen ohjeistus toteutettiin tietoperustaa ja vertailuanalyysin tuloksia hyödyntäen ja suunnittelussa otettiin huomioon myös Rentan arvot ja visuaalinen identiteetti, jotta kokonaisuudesta tulisi selkeä ja Renta voisi hyödyntää ohjeistusta tulevaisuudessa.
Valmis ohjeistus sisältää tavoitteen mukaiset ohjeistukset ja kokonaisuudessaan ohjeistus onnistui ja siitä tuli selkeä. Myös opinnäytetyön tekijän henkilökohtaiset oppimistavoitteet toteutuivat ja jopa ylittyivät.
Opinnäytetyöprojekti aloitettiin tammikuussa 2021 ja se päätettiin aikataulun mukaisesti toukokuussa 2021.