Företagens motiv och resonemang för idrottssponsring: Undersökning om företags val och motiv av sponsringsobjekt
Nordenswan, Mikael (2021)
Nordenswan, Mikael
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511242
Tiivistelmä
Sponsring, och i synnerhet idrottssponsring, har vuxit till en stor och viktig del av företagens marknadsföringsstrategier. Genom att sponsra enskilda idrottare, lag, föreningar eller andra idrottsrelaterade sponsringsobjekt, gör det möjligt för företagen en att nå synlighet och andra fördelar på ett sätt som inte uppnås i samma skala med andra sorter av betald media. Syftet med detta arbete är att undersöka olika företags motiv och resonemang för idrottssponsring. Undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod där man använt sig av en semistrukturerad intervju för att samla data. I intervjuerna deltog respondenter, som är experter på sponsring, från sex olika företag. I intervjuerna användes en intervjuguide som innehöll relevanta ämnen angående frågor om företagens sponsring och hur sponsring utförs i respondenternas respektive företag. Med svaren från respondenterna ville man sedan, genom att analysera svaren och jämföra dem sinsemellan, få fram om de olika företagens motiv och resonemang, samt om de har skillnader i dessa faktorer i sponsringen. I resultatkapitlen sammanfattas och diskuteras sedan hur metoden fungerade och passade i studien, samt resultat över hur de olika företagens sponsring i praktiken fungerar. Studiens slutsats är att företagen som deltog i studien, delvis har varierande motiv för sponsring. De flesta företagen delar ändå vissa motiv som t.ex. synlighet i olika kanaler, som också är det primära motivet för de flesta företagen. Andra motiv som kom upp var t.ex. öka försäljning, samhällsansvar, öka kännedom om företaget och trovärdighet. Målet med studien var att ta reda och på de olika företagens motiv och resonemang för sponsring i idrottsvärlden.