Ilmastoviestintä ja kuntalaisten osallistaminen ympäristötyöhön Hollolassa
Kirvesniemi-Ben Kerroum, Kati (2021)
Kirvesniemi-Ben Kerroum, Kati
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611401
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälainen ilmastoviestintä tavoittaa kuntalaiset parhaiten ja miten heidät saadaan osaksi tehtävää ympäristötyötä Hollolan kunnassa.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisuusselvityksen teoriaan, jonka materiaali koostuu alan kirja- ja internetlähteistä, tutkimuksista ja julkaisuista. Ilmastoviestinnän kohderyhmät tulee tunnistaa ja viestintä tulee räätälöidä erikseen jokaiselle ryhmälle. Ilmastoviestintä tulee viedä asukkaiden tasolle. Viestintää tulee tehdä paikallisten esimerkkien kautta.
Hollolan kunnan asukkaille tehtiin kysely kunnan tekemästä ilmastoviestinnästä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, millainen ilmastoviestintä on heidän mielestään parasta, mistä he sitä seuraavat ja minkälaisista teemoista he haluaisivat lisää tietoa, ja mikä saisi heidät lähtemään mukaan tehtävään ilmastotyöhön.
Opinnäytetyössä selvisi, millaisella ilmastoviestinnällä kuntalaiset saavutetaan parhaiten, minkälainen on sisällöltään paras viesti sekä miten viestintää voidaan vahvistaa. Hollolan kunnan ilmastoviestinnälle valittiin kohderyhmät, joiden saavuttamiseksi pohdittiin keinoja ja tapoja. Työssä laadittiin myös Hollolan kunnan pyynnöstä ilmastoviestinnän vuosikalenteri sekä kuntalaisten ABC. The objective of the study is to investigate what kind of climate change communication reaches the people of Hollola municipality. This study also investigates how to engage people in Hollolla into climate change actions.
The study is based on understanding that the target groups have to be recognized and communication has to be tailored for each group. Effective climate change communication has to be taken to the level of the people. Communication should use local examples.
A survey about climate change communication for the people of Hollola was made. Purpose of the survey was to investigate what kind of communication people thought to be best and from where do people follow it. Also, what topics people want to get more information about, and what would get them to engage climate actions.
The study concludes what kind of climate change communication reaches the citizens best, what the best message contains, and how communication can be amplified. Target groups for climate change communication of Hollola municipality were selected, and ways and means to reach them were compiled. Annual plan of climate change communication and a Citizen ABC were created by the request of Hollola municipality.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisuusselvityksen teoriaan, jonka materiaali koostuu alan kirja- ja internetlähteistä, tutkimuksista ja julkaisuista. Ilmastoviestinnän kohderyhmät tulee tunnistaa ja viestintä tulee räätälöidä erikseen jokaiselle ryhmälle. Ilmastoviestintä tulee viedä asukkaiden tasolle. Viestintää tulee tehdä paikallisten esimerkkien kautta.
Hollolan kunnan asukkaille tehtiin kysely kunnan tekemästä ilmastoviestinnästä. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, millainen ilmastoviestintä on heidän mielestään parasta, mistä he sitä seuraavat ja minkälaisista teemoista he haluaisivat lisää tietoa, ja mikä saisi heidät lähtemään mukaan tehtävään ilmastotyöhön.
Opinnäytetyössä selvisi, millaisella ilmastoviestinnällä kuntalaiset saavutetaan parhaiten, minkälainen on sisällöltään paras viesti sekä miten viestintää voidaan vahvistaa. Hollolan kunnan ilmastoviestinnälle valittiin kohderyhmät, joiden saavuttamiseksi pohdittiin keinoja ja tapoja. Työssä laadittiin myös Hollolan kunnan pyynnöstä ilmastoviestinnän vuosikalenteri sekä kuntalaisten ABC.
The study is based on understanding that the target groups have to be recognized and communication has to be tailored for each group. Effective climate change communication has to be taken to the level of the people. Communication should use local examples.
A survey about climate change communication for the people of Hollola was made. Purpose of the survey was to investigate what kind of communication people thought to be best and from where do people follow it. Also, what topics people want to get more information about, and what would get them to engage climate actions.
The study concludes what kind of climate change communication reaches the citizens best, what the best message contains, and how communication can be amplified. Target groups for climate change communication of Hollola municipality were selected, and ways and means to reach them were compiled. Annual plan of climate change communication and a Citizen ABC were created by the request of Hollola municipality.