Elääkö onni käsityössä? Miten käsityön yhteisöllisyys ja hyvinvointivaikutukset näkyvät aikuisten käsityön taiteen perusopetuksessa
Nerola, Sirpa (2021)
Nerola, Sirpa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611425
Tiivistelmä
Maailma elää erityisen haastavia aikoja ja ihmisten hyvinvointi ja yhteisöllisyyden merkitys on noussut keskiöön. Tämä opinnäytetyö käsittelee näiden merkitystä ja vaikutusta ihmisiin. Työn tilaaja, Taito Etelä-Suomi ry muotoilu- ja käsityökoulu, antaa aikuisten käsityön taiteen perusopetusta.
Työni tarkoituksena on selvittää miten opiskelijat ja opettajat näkevät käsityön ja taiteen hyvinvointivaikutukset ja yhteisöllisyyden käsityön taiteen perusopetuksessa.
Opinnäytetyöni on monimenetelmällinen tutkimustyö, joka sisältää kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Kyselytutkimuksen perusteella teen nykytilananalyysiä, jossa selvitetään opiskelijoiden tyytyväisyyttä saamansa opetukseen ja sen laatuun sekä opettajien tyytyväisyyttä mahdollisuuksiinsa toteuttaa opetusta. Nämä seikat nousivat myös tutkimuskysymykyksiksi.
Tutustuin yhdistyksen toimintaan ja opettajiin, havainnoimalla opetustilanteita ja keskustellen opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä kartoitettiin kyselyillä, joissa heille esitettiin väittämiä ja lisäksi he saattoivat perustella vastauksensa. Kokoan tutkimukseni tulokset analysoimalla saamiani vastauksia ja vertaamalla niitä tekemiini havaintoihin sekä työtä varten keräämääni tietoperustaan. Oma kokemukseni pitkäaikaisena käsityön harrastajana ja osallistuminen käsityön opetukseen on myös vaikuttanut tulkintoihini.
Kehittämisen näkökulmasta tutkin, mitä tarpeita nousee niin opiskelijoiden , kuin opettajien työn ja sen tekemisen mahdollisuuksien parantamiseksi. Tutkin havaintojani ja teen ehdotuksiani yhteisöpedagogin näkökulmasta.
Yhteisöpedagogina nostan keskiöön maahanmuuttajien kotoutumista ja kulttuurista yhteyttä luovan toiminnan lisäämisen tilaajan toimintaan. Mahdollisuuksia toiminnan toteuttamiseen edellytetään myös taiteen perusopetuksen toimintasuunnitelmassa. Teen ehdotuksen, jolla toimintaa voitaisiin toteuttaa.
Lopuksi peilaan saamaani uutta tietoa jo olemassa olevaan tietoon ja viitekehykseen. Reflektoin omaa toimimistani opinnäytetyön kirjoittajana ja kokemiani haasteita.
Työni tarkoituksena on selvittää miten opiskelijat ja opettajat näkevät käsityön ja taiteen hyvinvointivaikutukset ja yhteisöllisyyden käsityön taiteen perusopetuksessa.
Opinnäytetyöni on monimenetelmällinen tutkimustyö, joka sisältää kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Kyselytutkimuksen perusteella teen nykytilananalyysiä, jossa selvitetään opiskelijoiden tyytyväisyyttä saamansa opetukseen ja sen laatuun sekä opettajien tyytyväisyyttä mahdollisuuksiinsa toteuttaa opetusta. Nämä seikat nousivat myös tutkimuskysymykyksiksi.
Tutustuin yhdistyksen toimintaan ja opettajiin, havainnoimalla opetustilanteita ja keskustellen opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä kartoitettiin kyselyillä, joissa heille esitettiin väittämiä ja lisäksi he saattoivat perustella vastauksensa. Kokoan tutkimukseni tulokset analysoimalla saamiani vastauksia ja vertaamalla niitä tekemiini havaintoihin sekä työtä varten keräämääni tietoperustaan. Oma kokemukseni pitkäaikaisena käsityön harrastajana ja osallistuminen käsityön opetukseen on myös vaikuttanut tulkintoihini.
Kehittämisen näkökulmasta tutkin, mitä tarpeita nousee niin opiskelijoiden , kuin opettajien työn ja sen tekemisen mahdollisuuksien parantamiseksi. Tutkin havaintojani ja teen ehdotuksiani yhteisöpedagogin näkökulmasta.
Yhteisöpedagogina nostan keskiöön maahanmuuttajien kotoutumista ja kulttuurista yhteyttä luovan toiminnan lisäämisen tilaajan toimintaan. Mahdollisuuksia toiminnan toteuttamiseen edellytetään myös taiteen perusopetuksen toimintasuunnitelmassa. Teen ehdotuksen, jolla toimintaa voitaisiin toteuttaa.
Lopuksi peilaan saamaani uutta tietoa jo olemassa olevaan tietoon ja viitekehykseen. Reflektoin omaa toimimistani opinnäytetyön kirjoittajana ja kokemiani haasteita.