Erikoiskauppa Taikavakan somemarkkinoinnin kehittäminen : markkinoinnin kohdentaminen nuorille aikuisille
Asikainen, Pinja (2021)
Asikainen, Pinja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia somemarkkinoinnin kehityssuunnitelma erikoiskauppa Taikavakalle. Taikavakka on vastuullisilla arvoilla toimiva erikoiskauppa, joka tarjoaa asiakkailleen tuotteita monipuolisesti luonnonkosmetiikasta kotimaisiin vaatteisiin, sekä lahjatavaroihin. Liikkeessä toimii myös kirpputori.
Taikavakan asiakaskunta koostuu suurimmilta osin keski-ikäisistä ja siitä vanhemmista henkilöistä. Kehityssuunnitelman tavoitteena onkin edistää yrityksen somemarkkinointia niin, että asiakaskuntaa saataisiin laajennettua nuoriin ja nuoriin aikuisiin.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys käsittelee vastuullisuutta kaupan alalla, sekä somemarkkinointia. Teoriaviitekehyksen pohjalta muodostettiin kaksi tutkimusta. Ensimmäinen tutkimus tehtiin Jämsän lukion opiskelijoiden avustuksella. Tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Toinen tutkimus oli 16-30-vuotiaille sosiaalisen median käyttäjille suunnattu kyselytutkimus. Tutkimusten tulosten pohjalta suunniteltiin Taikavakalle somemarkkinoinnin kehityssuunnitelma. Suunnitelma otettiin liikkeen käyttöön opinnäytetyön valmistuessa.
Taikavakan asiakaskunta koostuu suurimmilta osin keski-ikäisistä ja siitä vanhemmista henkilöistä. Kehityssuunnitelman tavoitteena onkin edistää yrityksen somemarkkinointia niin, että asiakaskuntaa saataisiin laajennettua nuoriin ja nuoriin aikuisiin.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys käsittelee vastuullisuutta kaupan alalla, sekä somemarkkinointia. Teoriaviitekehyksen pohjalta muodostettiin kaksi tutkimusta. Ensimmäinen tutkimus tehtiin Jämsän lukion opiskelijoiden avustuksella. Tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Toinen tutkimus oli 16-30-vuotiaille sosiaalisen median käyttäjille suunnattu kyselytutkimus. Tutkimusten tulosten pohjalta suunniteltiin Taikavakalle somemarkkinoinnin kehityssuunnitelma. Suunnitelma otettiin liikkeen käyttöön opinnäytetyön valmistuessa.